Blikkfang med muligheter
FØRSTEINNTRYKK: Til høsten er Hyundai Veloster klar for kunder som er sultne på en frisk og fersk coupé. Vi har kjørt en ikke helt ferdigutviklet utgave i Tyskland. Den har en frekk og oppsiktsvekkende design – utvendig. Interiøret, og ikke minst ressursene under panseret, er mer på det jevne. Sånn sett er det nærliggende å gi Hyundais nye coupé 20 i stil og 15,5 i innhold. En motor med 1,6-liters volum som yter 140 hk er nemlig i svakeste laget til å oppfylle forventningene om en potent sportsbil. Vi skal ikke glemme det faktum at bilen vi fikk låne ved Hyundais hovedkontor i Frankfurt er en førseriebil, og at det derfor er flere detaljer som vil bli finjustert før Veloster er i full serieproduksjon, men akkurat motoren er klar. Vi vet at det vil komme en kraftigere motor senere, men vi lykkes ikke med å få noen ved hovedkontoret til å røpe tidspunktet. Sannsynligvis vil det ikke skje før i 2012. Sportslig Styringen bør også bli noe mer kontant hvis den skal bidra til mer sportslig kjørefølelse. Bilen vi kjørte i Tyskland hadde en fin sekstrinns manuell girkasse, men en dobbelclutchkasse vil være et alternativ når bilen settes i serieproduksjon på ettersommeren. Dermed blir det altså Veloster som debuterer med Hyundais første to-clutchkasse. To pluss to Det går imidlertid greit å komme seg inn og ut av baksetet gjennom bakdør på høyre side. Bilen har nemlig en dør på venstre side og to dører på høyre side. Bagasjeplassen er slett ikke dårlig, rommet er så dypt at det svelger en stor koffert i stående stilling. Volumet på 320 liter er for eksempel bare 30 liter mindre enn på Golf.
Konkurrenter: VW Scirocco, Honda CR-Z, Citroën DS3 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |