[]
[] [firmabil.no] []

I østen stiger SUVen opp


Trygve Bæra



BILTEST: To koreanere og en japaner står på kjøreplanen denne gang. Kia Sportage er den ferskeste. Hyundai ix35, som den deler plattform med, er den ”eldste”. Japanerne er representert med Mitsubishis nye stjerneskudd ASX. Vi ser med andre ord på folke-SUV med skjeve øyne.

Først publisert i Bil nr 4-2011.

De tre testbilene har flere fellestrekk.

Bortsett fra at de naturlig nok er forholdsvis like i formen, veier de nøyaktig like mye – på kiloen. I tillegg til mye plass og mye utstyr byr de på lang garanti.

Alle tre har både sekstrinns manuell girkasse og girskiftindikator som forteller deg når du bør sjalte opp eller ned for å kjøre mest mulig økonomisk.

Alle tre har drift på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring. Ingen har reduksjonsgir, noe som understreker at en SUV ikke automatisk er en terrengbil.

Sportage er med oss i test for første gang, ASX var i duell med Skoda Yeti i Bil nr 10 i fjor, mens ix35 fikk bryne seg på Ford Kuga for ett år siden, i Bil nr 4/2010.
 
Frisk design

Kias formgivere, ledet av den tidligere Audi-designeren Peter Schreyer, har virkelig fått sving på blyanten. Designen på Sportage har løftet seg fra det bånn traurige på forrige modell til lekkert og spenstig nå. Til tross for det nære slektskapet er linjeføringen på Hyundai ix35 på langt nær like oppsiktsvekkende.

Også ASX må finne seg i å stå i skyggen av Sportage når det gjelder folks oppmerksomhet.

Når vi snakker om utseende er det den nye koreaneren som vekker folks nysgjerrighet hver gang testlaget stopper underveis. At rollene er byttet om i forhold til tradisjonell oppfatning, gjelder også bilenes interiørdesign og førermiljø.

Koreanerne kan ikke beskyldes for å ha vært ledende på dette området, men her ser vi eksempler på at både Kia og Hyundai har fjernet seg fra hardplast og pussige løsninger til dekorativt materialvalg og funksjonelle løsninger.

Vi tråkker neppe noen andre enn de Mitsubishi-frelste på tærne når vi hevder at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle. Men ikke misforstå oss, selv om førermiljøet i ASX er enkelt og dunkelt er det absolutt funksjonelt.

PS!
Etter at denne testen ble foretatt av bladet Bil, er Mitsubishi ASX kollisjonstestet av EuroNCAP. Den oppnådde fem av fem mulige stjerner.

LES VIDERE:


- Del 2

- Del 3

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Kia Sportage

- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX

- Testvurdering og poeng Hyundai ix35

 
 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: