[]
[] [firmabil.no] []

Gir 5 års garanti bedre restverdi?


Thor Fredrik Sundene



De fleste norske bilimportører har nå innført fem års garanti. Betyr det et gunstigere bilhold for private og firmaer?

Det gir mer forutsigbar biløkonomi for firmabil-brukerne når stadig flere bilmerker nå får fem års nybilgaranti.

Det tror Norges to største aktører innen leasing og biladminstrasjon, LeasePlan og Autolease. De har til sammen cirka 50 000 firmabiler her i landet.

De siste månedene har de fleste bilmerker i Norge utvidet sine nybilgarantier fra tre til fem år. Bilnytt har spurt de to store leasingselskapene hva dette betyr for firmabil-brukerne:

SE: OPPDATERT GARANTI-OVERSIKT

- Dette gir helt klart bedre forutsigbarhet og trygghet i forhold til kostnader i driftsperioden, påkost ved innlevering samt risiko ved videresalg etter endt leieperiode, sier Haakon J. Marthinsen – leder av Autolease Norge.

Lavere kostnader
- Dette er interessante nyheter, som vi nå studerer konsekvensene av. Vi tror dette vil slå positivt ut. Det kan gi noen øre lavere kostnader per kilometer for næringslivskundene, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge AS.

- Hva med bruktbilprisene? Gir dette bedre innbyttepriser for merker som Fiat, Alfa Romeo og kanskje Skoda?

- Det kan gi en positiv effekt i og med at tre år gamle biler kan selges med to års fortsatt nybilgaranti. Dette er biler som vil konkurrere mot importerte bruktbiler med bare to års nybilgaranti totalt. Dermed slår femårs nybilgaranti positivt ut for de norske bilene, sier Marius Paus.

- Om økt garanti gir bedre innbyttepriser, gjenstår å se. Vi justerer ikke opp våre restverdier av denne grunn, men konstaterer at hverdagen er blitt litt mer forutsigbar, sier Haakon J. Marthinsen. Han sier videre:

- Eksempelvis kan vi se på merker som i flere år har hatt fem års nybilgaranti, hvor man tydelig ser at det er modellen i seg selv og hvor vellykket markedet oppfatter den - som er viktigst.

- Ved disse merkene ser vi store forskjeller på hvordan de holder seg i pris og at fem års garanti betyr veldig lite. Kia har opptil syv års garanti, og det slår foreløpig ikke ut i bruktbilprisene. I den andre enden kan vi ta BMW som eksempel – med kun to års garanti og de mest fornøyde kundene ifølge Norsk Kundebarometer.

Bruktbil-fordel
- De som har mest å hente på innføringen av fem års garanti, er nok de som har mest å hente på selve oppfatningen av merket – i markedet. For eksempel Toyota vil således med sitt gode kvalitetsrykte - etter vår betraktning – ikke få store effekter annet enn at den utvidede lokale garantien, utover fabrikkens garanti, gir et klart fortrinn i forhold til brukt/parallell import.

- Dersom garantiutvidelsen ikke gir ytterligere økning i service- og vedlikeholdspriser, er dette uansett positivt. En bruktbil som selges innen 3 år, har fortsatt to års garanti igjen, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease.

FIRMABIL-SKATTEGUIDEN 2011

Marius Paus i LeasePlan sier videre: - Selv om femårs garanti trolig slår positivt ut, så er vår erfaring at utforutsette kostnader er mer kilometerdrevet enn tidsavhengige. Næringslivskunder som kjører 25 000 kilometer i året eller mer, kan muligens oppleve høyere servicepriser.

- Hvilke erfaringer har man med pioneren på dette området – Mitsubishi – som har hatt fem års garanti siden 1990-tallet?

- Mitsubishi og andre som har hatt fem års garanti en periode, er blitt oppfattet positivt i markedet. Men vi mener at suksessen vel så mye har vært drevet av gode modeller tilpasset norske forhold – for eksempel tidsriktige biler med firehjulsdrift, sier Marius Paus i LeasePlan.

LES OGSÅ: Mitsubishi tidlig ute


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: