Gamle Bentleyer – helt nye
Selvfølgelig kan man få akkurat det man betaler for, men det er ikke dermed sagt at det er god smak. Bentleyene til Bob Peterson ser ut som de representerer god smak. Man kan diskutere reproduksjoner til man blir grønn i ansiktet. Og det er sikkert mange som syns det er helligbrøde å forsøke å gjenskape gamle Le Mans potente Blower Bentleys – de bilene Ettore Bugatti kalte verdens kjappeste lastebiler. (Hvor mange ganger vant Bentley Le Mans før krigen? Fem, derav fire på rappen. Hvor mange ganger vant Bugatti Le Mans før krigen? To!) Men når Bob Person, dypt inne i landlige Devon setter i gang, ser det ut til at resultatene blir fantastiske. Han later ikke som han gjør noe annet enn det han gjør, han bruker deler fra gamle Rollser og gamle Bentleyer. Bilene er fra 1930-årene og nyere, og han bygger opp biler som for det første ser ut som utgangspunktet, og som for det andre fremdeles er såpass ’rå’, at de har med essensen av alt det som var bra ved disse voldsomme bilene fra slutten av 20-årene og litt inn i 30-årene (til Bentley konka og ble overtatt av Rolls, og Bentley selv gikk til Lagonda). Tøffere enn toget Men han henter opp andre Bentley-minner også, for eksempel ved å bygge biler som minner om Blue Train-modellen. Det var den gang herrene spiste middag på Hotell Carlton i Cannes og veddet om det gikk an å bruke kortere tid derfra til London enn Le Train Bleu brukte fra Cannes til Calais. Woolf Barnato, en av the Bentley Boys, brukte sin Mulliner-kledte Speed Six og var på plass i The Conservative Club før toget var kommet til sin endestasjon. Han vant 100 pund, hvorpå det franske politiet ga ham en meget større bot for å ha kjørt løp på franske landeveier. Komfort-racer Den var en praktfull lukket skapning, tegnet av Georges Paulin (kjent for en rekke strømlinjekarosserier for Peugeot før krigen) og bygget i Paris hos Marcel Pourtot i 1938. Den satte fartsrekorder og deltok på Le Mans tre ganger, antakelig den mest komfortable bilen som noensinne har gått der, i hvert fall hvis vi holder oss til europeere. 7 år brukte Peterson på å gjenskape denne, og vi må jo tro at siden den fikk applaus da den dukket opp på samlingen til Bentley Drivers Club for to år siden, er den godkjent også av de virkelige kjennerne. Om de synes det er like morsomt med en ”special” med en 27-liters Rolls Royce Merlin-motor, er jeg ikke sikker på. Og et karosseri som er formet etter Grev Trossis Mercedes Benz SSK, er heller ikke helt logisk. Bruksbiler Vanskelige girkasser, nesten ikke bremser, og kjøreegenskaper som kanskje krever litt mer enn eierens egne kjøreegenskaper. Utgangspunktet er Bentley fra 30-årene eller en Rolls-Royce 20/25, utstyrt med originalt reg-nummer og dokumenter. Derfra bygges det hele opp, ask og aluminium i karosseriet, motorer som nullstilles, nystøpte aluminiumsdetaljer, spesialbygde eikehjul, gjerne en kompressor hvis du ønsker, egentlig er det ingen grenser. Dobbelt svangerskap I en liten video som viser en av hans Le Mans-type reproduksjoner, kan vi også se, dersom vi stopper den når vi kommer til chassisplaten, at han ikke forsøker å presentere dette som noe det ikke er. Motor og chassis er nøyaktig beskrevet, og bilen er ”built in the style of the Bentley Team Cars of 1930…” SE VIDEO: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |