[]
[] [firmabil.no] []

Koreansk smågodt


Trygve Bæra, Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Fire måneder før lanseringen her hjemme, har vi kjørt Kias nye, lille designbombe Picanto, den første av tre nye modeller fra den kanten i år.

Søskentrioen Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 får sterkere konkurranse.
 
Den nye  Kia Picanto hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars, og lanseres her hjemme i august.  
 
Picanto er en kombikupé i A-segmentet hvor den nevnte trioen står for omtrent 50 prosent av salget. Forventet salg av Picanto i år er 200 biler, mens Kia Bil Norge regner med 500 biler det første hele året.
 
Prisene blir ikke klare før nærmere lanseringstidspunktet.
 
Mer plass
Designerne har videreført linjene fra Sportage og Venga, og Picanto har blitt en sjarmør som er tøff i trynet. Den har også blitt rommeligere, takket være 1,5 cm større akselavstand og 6 cm større lengde.
 
Bagasjeavdelingen har vokst med drøyt 40 liter, eller hele 27 prosent. Slår du ned bakseteryggen, har du hele 870 liter til disposisjon fra gulv til tak.
 
Rattet er tykt og godt å holde i. Førermiljøet er enkelt, oversiktlig og funksjonelt – og er blant detaljene som har fått et markert løft. Helt nytt er det også at Picanto leveres som både 3-dørs og 5-dørs.
 
Internasjonalt regner Kia med at 25 prosent av kundene vil velge 3-dørs. Her hjemme vil 5-dørs bli den dominerende karosserivarianten, det er i det hele tatt usikkert om Kia Norge vil ta inn 3-dørs.
 
To bensinmotorer
To motoralternativer er aktuelle for Norge, en tresylindret med 1,0-liters volum som yter 69 hk, og en firesylindret 1,2-liter med 85 hk. Sistnevnte med femtrinns manuell girkasse vil nok være den mest interessante.
 
Importøren regner med at 90 prosent vil velge manuelt gir, selv om 1,2-literen også kan kombineres med automatkasse. Begge motorene er utstyrt med ISG, det vil si start-/stopp-system, når de er koblet sammen med manuelt gir.
 
Selv den største motoren kan ikke vise til et saftigere dreiemoment enn 121 Newtonmeter, men dette er likevel 25 prosent høyere enn på 1,1-literen som var eneste alternativ i forgjengeren.
 
Mindre stump
Kjøreegenskapene bærer naturlig nok preg av at dette er en småbil, men også de dynamiske egenskapene har fått et løft.
 
Torsjonsstavene bak er stivere og fjæringen mykere enn på forgjengeren. MacPherson-opphenget foran har også fått mykere fjærer samtidig som fjæringsveien er lengre.
 
Dermed er ikke bilen så stump og stiv som før. Den elektriske servostyringen er ikke den mest presise, men likevel må tilbakemeldingen fra veien – styreresponsen – sies å være akseptabel.
 
Hendig bybil
Kia Picanto er en typisk småbil både når det gjelder plass og motorstyrke. Selv om den nå har fått både mer muskler og mer innvendig plass, er dette en bil som har sin styrke i urbane strøk.
 
Med et hjul i hvert hjørne og utvendig lengde på bare 3,6 meter, er Picanto en av de minste kombikupéene på markedet. Det har sine fordeler når den skal parkeres.
På utstyrslisten finner vi mange punkter når det gjelder komfort- og sikkerhetsdetaljer som ellers bare er vanlige i større biler, som for eksempel syv kollisjonsputer, LED-frontlykter, bakkestartassistanse og oppvarmet ratt. Noen av disse punktene hører med til standardutstyret på øverste utstyrsnivå, som heter Executive.
 
Flere forhandlere
I forlengelsen av gode kollisjonstester for Kia Venga og Sportage, har produsenten tro på at Picanto skal oppnå fem stjerner etter de nye testnormene som gjelder hos EuroNCAP etter 2009.
 
Det er i så fall en stor fremgang, for forgjengeren ble testet i 2004 og oppnådde bare tre av fem stjerner.
 
I takt med at antall Kia-modeller øker – senere i år lanseres også ny Rio og Optima sedan – skal også antall forhandlere øke.
 
Ved inngangen til 2009 var det 30 Kia-forhandlere i Norge. I april i år var det 41, mens importørens siktemål er at det skal være 55 forhandlere innen 2016.
 
 
FAKTA Kia Picanto 1.2 ISG Executive
Motor:
4-syl. bensin, 1248 ccm
Effekt:
62,5 kW (85 hk) v/6000 o/min.
121 Nm v/4000 o/min.
Mål:
360 x 160 x 148 cm (L/B/H)
Akselavstand:
238,5 cm
Bagasjevolum:
200 liter
Egenvekt m/fører:
930 kg
Aks. 0-100 km/t:
11,4 sek.
Toppfart:
171 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,43 l/mil
CO2-utslipp:
100 g/km
Pris:
Ikke klar.
Lansering i Norge:
Medio august.
 
Konkurrenter: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota iQ, Hyundai i10 og Nissan Pixo.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: