[]
[] [firmabil.no] []

Komplisert hjulskift


Per Morten Merg



Halvparten av alle nye biler leveres nå uten utstyr for å skifte hjul selv. Sjekk hvilke modeller det gjelder her.

Hver vår og høst må over to millioner norske bileiere bytte til riktige dekk for årstiden. Selv om noen velger å overlate dette til dekkforhandleren, bilforhandleren eller det lokale musikk-korpset, er det fortsatt i de fleste tilfeller bileieren selv som utfører jobben.
 
Det er imidlertid ingen selvfølge at bilen du har anskaffet, har det nødvendige utstyret til dette. Stadig flere av dagens moderne biler har nemlig ikke reservehjul, og er derfor ikke utstyrt med jekk og hjulvinne.
 
I jakten på å redusere kostnader, vekt og dermed CO2-utslipp, velger bilprodusentene ikke først og fremst løsninger basert på nordiske forhold.
 
Reservehjul og utstyr for hjulskift er for en bilfabrikk noe som kun benyttes ved punktering. For dette problemet har mange av dem funnet andre løsninger. Disse leverer bilene med såkalte "reparasjonskit", dekkskum eller "Runflat dekk" (punkteringssikre dekk).
 
Ingen av disse variantene hjelper deg mye når du står på gårdsplassen og skal bytte ut fire vinterhjul med sommerhjul. Da er det en jekk du trenger.
 
Tidligere inngikk jekk og hjulvinne i standardutstyret på alle nye biler. I dag er bildet annerledes.
På mange bilmodeller kan kunden, mot et tillegg i prisen, velge om han vil ha bilen levert med reservehjul (som regel et "nødhjul" av liten type). I så fall følger det også med utstyr for hjulskift.
 
Dersom bilen leveres uten reservehjul, men med "reparasjonskit", må utstyr for å skifte hjul i utgangspunktet kjøpes i tillegg.
 
Her ser du på hvilke modeller dette medfølger, på hvilke det ikke gjør, og hva det koster dersom jekk/hjulvinne må anskaffes separat (originalt til bilen):
 
 

Sparer avgift
Peugeot er et av bilmerkene som i utgangspunktet ikke leverer utstyr for hjulskift i bilene som selges i Norge. Den norske importøren forklarer beslutningen slik:
 
- Det er to grunner til at vi ikke bestiller bilene med reservehjul og utstyr for hjulskift fra fabrikk, sier informasjonssjef Stian Gihle i Bertel O Steen AS.
 
- Dette utstyret gjør bilene tyngre. Den ekstra vekten gir både høyere CO2-utslipp og utløser mer avgift på bilen i Norge.
 
- De som har kjøpt en ny Peugeot og trenger jekk og hjulvinne for å kunne skifte hjul selv, kan henvende seg til en av våre forhandlere, så vil de få dette utlevert gratis, sier Gihle.
 
Punkteringssikre dekk
Noen produsenter, deriblant BMW, kommer med såkalte "Runflat dekk" på sine biler. Med disse dekkene kan man fortsette å kjøre et stykke videre, selv etter en punktering.
 
- Alle våre modeller kommer med "Runflat dekk", som gir en større grad av sikkerhet ved en eventuell punktering, sier salgs- og markedsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge.
 
- Har man behov for skifteutstyr til hjulene, kan man kjøpe det originalt hos BMW-forhandlere for rundt 1000 kroner, sier han.
 
Legger ved jekk
Subaru er blant de som leverer med reservehjul på enkelte modeller, mens andre kommer med "reparasjonskit". Uavhengig av hvilken punkteringsløsning som følger bilen, har den norske importøren valgt å legge utstyr for hjulskift i alle sine biler.
 
- Et bilmerke som markedsfører seg som "ustoppelig", har naturligvis jekk i alle modellene, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: