[]
[] [firmabil.no] []

Mor og de 7 ungene


Stein Pettersen
Tekst & Foto



FØRSTEINNTRYKK: Moderne storfamilier krever alternativer billøsninger. Vi har kjørt en som både koster og smaker.

Utvalget av syvsetere blir stadig bedre, og selv de som «bare» har tre barn finner nytte i å ha noen ekstra seter. Men ikke alle klarer seg med et par ekstraseter, for familier med ekstreme transportbehov finnes det heldigvis løsninger.

Mercedes-Benz til en nesten en million, da regner du med at skinn, glasstak, automatgir, og ryggekamera er inkludert i pakka, men kanskje ikke firehjulstrekk og åtte seter?

Men det er utenpå
Fra utsiden ser vår testbil nesten ut som en varebil. Med mørk lakk og mørke ruter er det bare de hvite skiltene som signaliserer at vi snakker om millionbil.

På plass bak rattet er det lettere å forstå hva en del av dem er brukt til.

Skinnseter, navigasjon, gedigent glasstak og treverk viser at dette er mer enn en varebil.

Ser du i bakspeilet er det langt tilbake til bakluka – mellom deg og den kan du fylle opp med seriøst mye folk og bagasje.

Gode justeringsmuligheter gjør at det er lett å finne en god sittestilling – og den er overraskende personbilaktig, selv om du naturlig nok sitter noe mer oppreist enn du ville gjort i lavere personbil.

Setene ser imidlertid litt bedre ut enn de faktisk er å sitte i, sidestøtten er ikke den beste, og de bærer preg av at det nok er de mer robuste varebilsetene som gjemmer seg under skinnet.

Man sitter høyt, ser ned på SUV-førerne i fila ved siden av og til tross for størrelsen er Viano med sin ganske firkantede form ikke noe problem å ratte, selv ut og inn på parkeringsplasser og rundt i byen.

Fremkommelighet
Man føler seg trygg ute på veien også. Takket være 4Matic-systemet skal veien være usedvanlig rufsete før du virkelig føler det utrygg.

Skal du kjøre helt opp på hytta, er dette bilen å gjøre det med.

Stabiliteten på landeveien er også svært god, mye takket være akselavstanden. Dessuten er styringen langt mer presis enn man tradisjonelt har forbundet med biler av denne typen. Litt lett kanskje, men samtidig lett å bli vant til.

4Matic-systemet til Mercedes fordeler i utgangspunktet kreftene med 60 prosent bak og 40 prosent foran, men elektronikken sørger for å fordele kreftene dit de gjør mest nytte for seg.

Sammen med resten av elektronikksystemene gjør det at du skal godt ut i dypsnøen før du virkelig føler frykten for å kjøre deg fast. Den største faren er at du blir for nonchalant, så husk Øystein Sundes bevingede ord som at « fordelen med firehjulstrekk er at man kan kjøre seg fast på helt utilgjengelige steder».

Krefter nok
Med mindre du skal drasse rundt med to og et halvt tonn henger og smekkfull bil hele tiden, er 2,2-liters CDI-motoren på 163 hestekrefter tilstrekkelig. Det må det nesten være også, for det er den største dieselmotoren du får i denne bilen.

Noe annet er lite aktuelt – prisen er stiv nok som den er – og det gode dreiemomentet gjør at den harmonerer godt med det tempoet som det er naturlig å holde i denne bilen.

Laster du opp med folk og bagasje, kan det nok være greit å finne plassen sin i køen, men nok en gang ser jeg ikke bort fra at det harmonerer greit med kjøpergruppen for denne bilen.

Automatkassa står godt til motoren, og er av kjent Mercedes-kvalitet når det kommer til girskift.

Utrolig praktisk
Viano er ikke en bil du kjøper fordi den er tøff, sportslig eller linjelekker. Her handler det om praktiske løsninger.

Separate stoler til alle, og dermed god plass også til voksne, eller viltvoksende unger, og ikke minst – dette er en bil der du både har plass til folk og bagasje.

Store skyvedører, og mulighet til å flytte setene frem og tilbake i skinnesystemet på gulvet, gjør at du kan skreddersy Viano til dine behov.

Sjekker du av mange nok bokser på ekstrautstyrslista, trenger du ikke å åpne dørene selv eller bekymre deg for at ikke stereoanlegget overdøver bråket fra baksetene.

Litt avhengig av hvordan du setter opp setene, kan du presse inn over 4600 liter bagasje… da snakker vi om mer enn seks ganger så mye som i en E-klasse.

For de få med mange
Det er ganske sikkert mange familier som kunne tenkt seg en bil som denne for å gjøre unna mange av de transportoppdragene som dukker opp i hverdagslivet.

Men når den billigste personbilversjonen av Viano starter på godt over 600.000 kroner, gjør det at det blir en mulighet for de få.

Viano finnes både som kort, lang og ekstra lang utgave, med bakhjulstrekk, firehjulstrekk og med og uten automatgir.

Innstegsmodellen er en kort versjon med 136 hester 200 CDI, og med trekk på bakhjulene.-

Ønsker du deg en variant av vår testbil, starter den på 812.600 kroner. Hos Bertel O. Steen har de vært flinke til å putte på utstyr, og dermed snakker vi om en testbilpris på 987 864 kroner. Friskt!

Det betyr at du skal ha både spesielle behov, og god økonomi for å velge Viano. 

Da får du til gjengjeld en komfortabel lastebil som tar med seg det meste du har bruk for, og alle du er glad i.

For den som er på jakt etter en diger Mercedes med plass til mer enn fem, med firehjulstrekk, er det naturlig å peke i retning av R-klasse. Likevel, til tross for sine dimensjoner er den er en småbil sammenlignet med en lang Viano.

Fakta Viano 2,2 CDI 4Matic Lang

Motor:

4-syl. diesel, 2143 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/ 3800 o/min.
360N m ved 1600 – 2400 o/min

Mål:

500 x 190 x 187cm (L/B/H)

Akselavstand:

320 cm

Bagasjevolum:

4610 liter

Egenvekt m/fører:

2060 kg

Aks. 0-100 km/t:

13 sek.

Toppfart:

174 km/t

Snittforbruk:

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

240 g/km

Pris:

Fra 812.600

Pris testet:

kr 987.864

 

 

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: