[]
[] [firmabil.no] []

Gjerrig på dråpene


Trygve Bæra
Tekst og foto



LANGTEST: Hvor gjerrig er egentlig Toyota Prius når den kjøres på "normal" måte, uten å tenke på å spare dråper? Vi har kjørt 3000 kilometer på ettervinteren og våren for å få svaret.

Hybriddrivverket, Hybrid Synergy Drive, i Toyota Prius hadde gjennomgått en omfattende revisjon da tredje generasjon ble lansert i 2009. Ifølge Toyota var hele 90 prosent av drivverket nytt, samtidig som transmisjonen som helhet var slanket 25 kg fra forrige utgave.

Den tidligere 1,5-liters bensinmotoren var byttet ut med en kompakt 1,8-liter som arbeider ved mer drivstoffeffektivt turtall. Dreiemomentet når sitt toppunkt ved lavere turtall enn før, og drivstofføkonomien er blitt 12 prosent bedre.

Hybridbiler er en av de farbare veiene når målet er drivstoffreduksjon, og uansett har hybridene bedre forutsigbarhet og bedre rekkevidde enn elbiler.

I teorien har Prius et forbruk ved blandet kjøring på 0,39 liter/mil, det vil si en rekkevidde på 1150 kilometer mellom hver tankfylling.

I praksis er bildet noe annerledes, blant annet fordi fabrikktallet på 0,39 er målt uten bruk av lys og klimaanlegg, og ved stabile laboratorieforhold.

Normal kjøring
Vår status etter 3318 tilbakelagte kilometer ble et gjennomsnittlig forbruk på 0,540 liter/mil, som er en desiliter mer enn da vi i en tidligere test drev bevisst miljøvennlig kjøring.

Nå kjørte vi helt ”normalt”, uten tanke på at høyrefoten skulle behandle gasspedalen på en spesielt skånsom måte.

Deler av kjøringen foregikk ved temperaturer ned mot minus 12, mens det i hoveddelen av testperioden vekslet mellom pluss/minus fem grader på begge sider av null.

Samspill
Sjåføren kan velge mellom tre ulike driftsformer ved hjelp av trykknapper på midtkonsollen. Når EV-modus benyttes, drives bilen bare av batteriet og elmotoren. Her er rekkevidden begrenset til et par kilometer, i hastigheter opptil 50 km/t.

Eco-modus er den som brukes ved normal kjøring, og her sørger hybridsystemet for mest mulig effektivt samspill mellom bensinmotor og elmotor.

Tredje alternativ er Power-modus, hvor du henter ut maksimal ytelse fra systemet ved at begge motorene og batteripakken kobles inn samtidig.

Prius er forholdsvis myk – hjuloppheng og fjæring er satt opp for å prioritere komfort – og styringen er i letteste laget for de «kjøreglade» blant oss. Med andre ord kunne vi ønsket oss litt bedre tilbakemelding fra veien, det som vi kaller styrefølelse.

Selv om Toyota peker på at de har gjort flere tiltak for å redusere støy og vibrasjoner, er hjulstøy en vesentlig lydkilde.

Solcellepanel
Det er ingen problemer med å finne seg til rette ved rattet. «Head-up-display» på frontruta er standardutstyr, kombinert med at instrumentene er plassert i siktlinjen. Det betyr at all viktig informasjon kan oppfattes med et øyekast.

Vår testbil er utstyrt med solcelletak som sørger for strøm til å drive ventilasjonsanlegget når bilen står parkert i sola.

Anlegget kan aktiveres med fjernkontroll, og kupéen kan kjøles ned i opptil tre minutter før noen setter seg inn i bilen i sommervarmen – en detalj vi ikke akkurat hadde behov for å benytte i vår test i perioden mellom vinterferie og påske.

Lysdioder
Hele 30 prosent reduksjon i strømforbruket hevder Toyota å ha oppnådd ved å ta i bruk diodeteknologi (LED) i nærlysene, baklysene og bremselysene. Fjernlyset er fortsatt basert på tradisjonelle halogenlamper.

Prius står ikke noe tilbake for vanlige familiebiler når det gjelder sikkerhet. Sju kollisjonsputer og aktive hodestøtter er standard, dessuten er stabilitetskontrollen koblet sammen med styreservoen, noe Toyota kaller VSC+.

Vår bil er også satt opp med adaptiv fartsholder med «precrash-pakke», det vil si forhåndsvarsling av farlige situasjoner. Ikke overraskende har Prius oppnådd fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP.

FAKTA Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Premium

Motor:

4-syl. bensin 1798 ccm, pluss elektromotor

Effekt:

Bensinmotor 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
Elektromotor 60 kW (82 hk), 207 Nm. Maks. totaleffekt: 136 hk

Mål:

446 x 175 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Bagasjevolum:

445 liter

Egenvekt m/fører:

1445 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,4sek.

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,39 l/mil

CO2-utslipp:

89 g/km

Pris:

kr 353.800

Konkurrenter: Honda Insight, Lexus CT200h.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: