[]
[] [firmabil.no] []

Avdempet og sportslig nykommer


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Citroën DS4 lanseres her hjemme i slutten av august. Vi har kjørt nykommeren med de to største motorene. Førsteinntrykket er at både design og fraspark kunne vært enda kvikkere.

Da den nye Citroën C4 ble lansert i fjor, hadde den en nøktern og avdempet design uten sensasjonelle eller oppsiktsvekkende detaljer. Vi skrev den gang at dette var et bevisst trekk fra Citroëns side, for de ville spare den sportslige linjeføringen til DS4.

Nå viser resultatet seg å være noe mindre oppsiktsvekkende enn vi forventet. For å si det sånn: Gapet mellom kvikk design er langt større mellom C3 og DS3 enn mellom C4 og DS4.

Men bevares, linjeføringen er elegant og tiltalende. Vi har jo tidligere rost Alfa Romeo Giulietta opp i skyene for sin delikate design, og forskjellen mellom den og DS4 er marginal når vi snakker eksteriør.

Når vi ser de to bilene i profil, er takbuen og bakdørene så å si identiske. En liten forskjell er det at frontlyktene på DS4 strekker seg litt lenger bakover.

Dørhåndtaket på bakdørene er integrert i dørrammen, og er derfor ”skjult” på samme måte som på flere av Alfa Romeos bilmodeller. Men bakdørene skjuler også en pussig detalj: Vinduene kan ikke åpnes.

Mer dynamikk
Citroën understreker at DS4 er lagt på et høyere nivå enn C4 når det gjelder dynamiske egenskaper. De har ønsket å strekke seg i retning av klassens ledende når det gjelder kjøreegenskaper, Ford Focus.

Ja, kjøreegenskapene er løftet i forhold til C4, men nei, det er fortsatt et stykke vei å kjøre før de er på nivå med Focus.

Ved aktiv kjøring på krevende veier gir ikke chassiset de samme sportslige tilbakemeldinger som Focus, og den elektriske servostyringen er heller ikke så kontant og presis som på Focus.

Hester med hvilepuls
Vi startet prøvekjøringen i Barcelona med den største bensinmotoren, 1,6-liter med 200 hester. Vi forventet en heftig opplevelse med solid fraspark, men inntrykket vi satt igjen med var at en del av hestene ikke hadde kommet seg ut av stallen.

Ved vanlige landeveishastigheter lå kjøreopplevelsen på det jevne, og vi måtte finne veier som tillot et kjøremønster som tilsa turtall rundt 6000 omdreininger før frasparket virkelig ga sportslige assosiasjoner.

Da vi senere skiftet over til den største dieselmotoren, 2,0-liter med 163 hester, fikk vi et annet kjøreinntrykk. Takket være et høyere dreiemoment, 340 Nm mellom 2000 og 3000 omdreininger (mot 275 Nm i bensinmotoren), fikk vi mer å dra på med i motbakkene.

Noe utpreget dynamisk løft var det likevel ikke, for akselerasjonen er naturlig nok noe tregere med dieselmotoren, nærmere bestemt et drøyt halvsekund fra null til hundre.

Tre utstyrsnivåer
Tre bensin- og to dieselmotorer står på programmet. Mens minste bensinmotor (120 hk) leveres med 5-trinns manuell girkasse, er det 6-trinns som gjelder på både største bensinmotor (200 hk) og begge dieselmotorene. Den elektronisk styrte EMG-girkassen kan også leveres sammen med både diesel- og bensinmotor.

DS4 produseres i fabrikken i Mulhouse, mens DS3 produseres i Sochaux. Nykommeren blir levert i tre utstyrsnivåer; Design, Style og Sport. Sistnevnte er kombinert med de to største motorene.

Noe konkret salgsmål har ikke Citroën Norge satt seg ennå, naturlig nok ettersom prisene ikke er klare. En pekepinn er det at prisen vil ligge nærmere 16.000 kroner over C4 med tilsvarende motor og utstyrsnivå.

 

FAKTA Citroën DS4 1.6 HDI/110

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

82 kW (112 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750 o/min.

Mål:

427,5 x 181 x 152 cm (LxBxH)

Akselavstand:

261,2 cm

Bagasjevolum:

359 liter

Egenvekt m/fører:

1365 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

190 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,69 l/mil

CO2-utslipp:

165 g/km

Pris fra:

Ca kr 261.000

Lansering i Norge:

Slutten av august

Konkurrenter: Alfa Romeo Giulietta, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: