Avdempet og sportslig nykommer
FØRSTEINNTRYKK: Citroën DS4 lanseres her hjemme i slutten av august. Vi har kjørt nykommeren med de to største motorene. Førsteinntrykket er at både design og fraspark kunne vært enda kvikkere. Da den nye Citroën C4 ble lansert i fjor, hadde den en nøktern og avdempet design uten sensasjonelle eller oppsiktsvekkende detaljer. Vi skrev den gang at dette var et bevisst trekk fra Citroëns side, for de ville spare den sportslige linjeføringen til DS4. Nå viser resultatet seg å være noe mindre oppsiktsvekkende enn vi forventet. For å si det sånn: Gapet mellom kvikk design er langt større mellom C3 og DS3 enn mellom C4 og DS4. Men bevares, linjeføringen er elegant og tiltalende. Vi har jo tidligere rost Alfa Romeo Giulietta opp i skyene for sin delikate design, og forskjellen mellom den og DS4 er marginal når vi snakker eksteriør. Når vi ser de to bilene i profil, er takbuen og bakdørene så å si identiske. En liten forskjell er det at frontlyktene på DS4 strekker seg litt lenger bakover. Dørhåndtaket på bakdørene er integrert i dørrammen, og er derfor ”skjult” på samme måte som på flere av Alfa Romeos bilmodeller. Men bakdørene skjuler også en pussig detalj: Vinduene kan ikke åpnes. Mer dynamikk Ja, kjøreegenskapene er løftet i forhold til C4, men nei, det er fortsatt et stykke vei å kjøre før de er på nivå med Focus. Ved aktiv kjøring på krevende veier gir ikke chassiset de samme sportslige tilbakemeldinger som Focus, og den elektriske servostyringen er heller ikke så kontant og presis som på Focus. Hester med hvilepuls Ved vanlige landeveishastigheter lå kjøreopplevelsen på det jevne, og vi måtte finne veier som tillot et kjøremønster som tilsa turtall rundt 6000 omdreininger før frasparket virkelig ga sportslige assosiasjoner. Da vi senere skiftet over til den største dieselmotoren, 2,0-liter med 163 hester, fikk vi et annet kjøreinntrykk. Takket være et høyere dreiemoment, 340 Nm mellom 2000 og 3000 omdreininger (mot 275 Nm i bensinmotoren), fikk vi mer å dra på med i motbakkene. Noe utpreget dynamisk løft var det likevel ikke, for akselerasjonen er naturlig nok noe tregere med dieselmotoren, nærmere bestemt et drøyt halvsekund fra null til hundre. Tre utstyrsnivåer DS4 produseres i fabrikken i Mulhouse, mens DS3 produseres i Sochaux. Nykommeren blir levert i tre utstyrsnivåer; Design, Style og Sport. Sistnevnte er kombinert med de to største motorene. Noe konkret salgsmål har ikke Citroën Norge satt seg ennå, naturlig nok ettersom prisene ikke er klare. En pekepinn er det at prisen vil ligge nærmere 16.000 kroner over C4 med tilsvarende motor og utstyrsnivå.
Konkurrenter: Alfa Romeo Giulietta, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |