[]
[] [firmabil.no] []

Hydrogen: 2015


Jon Winding-Sørensen



Toyotas hydrogen-spesialist er i Oslo og lover oss den første brenselcelle-Toyotaen i 2015. I morgen kan du oppleve den samme forestillingen.

Noen ganger kommer jeg litt oppmuntret ut fra møter som handler om fremtiden. Som i dag.

Jeg hadde sittet og hørt på Toyotas Katsuhiko Hirose og hans vyer for fremtidens transportformer. Han jobber med strategi og planlegging og konstruksjon og administrasjon og utvikling på forskjellige energisystemer, men konsentrerer seg nå om brenselceller og hydrogen.

Og så stiller jeg det spørsmålet som opptar meg mer og mer, jo oftere jeg kommer bak rattet på de kjønnsløse radiobilene som blir tilbudt. El-biler og plug-in og hydrogenfyrte – de har det til felles at alt er felles.

Ikke en spesiell karakter, alt føles likt, hadde en av dem enda hatt en vorte, et eller annet som særmerket dem. Men, nei, alle føles like like som radiobiler på et tivoli.

Og da antydet jeg at verdien på merkevaren, hvis vi snakker om biler, ikke bare ligger i at bilen kan gjøre en jobb for en definert pris, men også i hvordan – og akkurat der begynner det å bli litt abstrakt – hvordan den gjør jobben.

Reaksjonen på gasspedalen, følelsen i rattet, presisjonen i bryterne – slike ting.

Ikke bare så han ikke på meg med et tomt, glassaktig blikk som disse fremtidsforskerne ofte gjør når jeg snakker om ting de ikke fatter, han smilte faktisk opp og skjønte akkurat hva jeg snakket om – mannen er fra Toyota! – og påsto at dette var noe av det han jobbet meget med sine ingeniører for å få til akkurat nå.

Jeg velger å tro på fyren, det er tross alt bare tre år til jeg kan konfrontere ham med dette, på tross av at han også er en av skaperne bak Prius, som vel ikke akkurat kan brukes som eksempel på De Store Bilpersonligheter.

Det er nemlig en annen grunn til at jeg tror på ham også. For fem år siden gikk jeg gjennom en av hans presentasjoner, der det blant annet var eksempler på de mål han hadde satt seg i hydrogenprosjektet sitt.

Noen av dem var ganske ambisiøse, for eksempel å få kosten på drivlinjen ned til en tidel av det den var på konseptstadiet. ”Alle mål vil bli nådd”, sa han og skrev under på det. Du kan selv se dokumentet og attesten her.

Han har store forventninger til Norge som Hydrogen-nasjon, og da snakker vi ikke bare i forbindelse med biltrafikk, og norske hydrogeninteresser har satset mer enn de fleste.

I løpet av dette året vil det vel være rundt 40 hydrogendrevne biler her i landet, og det skal ikke ta mange år før du kan kjøpe dem selv.

Hirose-san skal holde et foredrag i regi av Universitetet i Oslo i morgen, torsdag – det kommer til å finne sted i Litteraturhuset.

Så dersom du er i nærheten av Wergelandsveien og klokken nærmer seg seks, og du er interessert i det han gjør, og hva de mange norske hydrogeninteressene gjør, så stikk innom.

Du finner litt mer om arrangementet her

http://www.uio.no/om/aktuelt/uio200/arrangementer/fakultetene/matnat/fornybar-energi.html


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: