[]
[] [firmabil.no] []

NY VIDEO: Farlige vinterdekk på sommerføre


Trygve Bæra
Tekst og foto



En fersk dekktest i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken, med BilNorge.no som samarbeidspartner, dokumenterer at piggfrie vinterdekk er elendige på våt asfalt.

På våt asfalt har piggfrie vinterdekk 10-12 meter lengre bremselengde enn vanlige sommerdekk. Det vil si at i en kritisk situasjon, trenger en bil med piggfrie vinterdekk en avstand som tilsvarer to-tre billengder mer enn en bil med sommerdekk for å stoppe.

Sagt på en annen måte: Når en bil med nye sommerdekk har stanset etter en bråstopp fra 80 km/t, har bilen med piggfrie vinterdekk fortsatt en hastighet på over 40 km/t.

Dette er den klare – og skremmende – konklusjonen i en fersk dekktest som er gjennomført på Continentals testanlegg, Contidrom, i Tyskland i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken, med BilNorge.no som samarbeidspartner.

Våtgrep i sving
Like dramatiske forskjeller viser testen når det gjelder vannplaning. På rett vei oppstår vannplaning ved hastigheter mellom 15 og 20 km/t lavere med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk.

Vinterdekkene viser like dårlige egenskaper ved vannplaning i sving. Et brukt vinterdekk får vannplaning når hastigheten bare er 65 prosent av hastigheten til et nytt sommerdekk.

Forskjellen i grep på våt asfalt viser seg tydelig også på håndteringsbanen. Der et nytt sommerdekk bruker 85 sekunder på runden, må et moderat slitt vinterdekk ha 100 sekunder for å komme seg rundt den samme banen.

Norsk sommertemperatur
Testene er utført ved temperaturer mellom 13 og 22 grader Celsius, det vil si temperaturer som på en norsk sommerdag.

Vinterdekkene som er benyttet i testen er nordiske piggfrie vinterdekk, nye og slitte, fra Continental, Michelin og Nokian. Sommerdekkene det sammenlignes med, er fra Continental.

De nye vinterdekkene har mellom 8 og 8,9 mm mønsterdybde. De slitte har mellom 4,7 og 4,6 mm mønsterdybde ved teststart.

Vannplaningstestene på Contidrom er kjørt med vanndybde 7 mm for vannplaning rett fram og 6 mm for vannplaning i sving. Bremsetesten er kjørt på våt asfalt.

Les mer om dekktesten i Bil nr 7 som er i salg fra 10. juni.

Bremsing fra 80 km/t:

Bremsing fra 80 km/t:

Dekk

Bremselengde

Avvik

Resthastighet

Sommerdekk 225/45R17, nytt

39,7 meter

100 %

 

Sommerdekk 205/55R16, nytt

43,7 meter

-10,1 %

24,1 km/t

Sommerdekk 205/50R17 4,0 mm

44,0 meter

-10,8 %

25,1 km/t

 

 

 

 

Gjennomsnitt nye vinterdekk 205/55R16

53,6 meter

-35,0 %

40,5 km/t

Gjennomsnitt brukte vinterdekk 205/55R16

56,0 meter

-41,1 %

42,9 km/t

Vannplaning rett fram:

Sommerdekk 225/45R17, nytt

73,4 km/t

100 %

Sommerdekk 205/50R17, 4,0 mm

65,4 km/t

-10,9 %

 

 

 

Gjennomsnitt nye vinterdekk 205/55R16

50,2 km/t

-31,6 %

Gjennomsnitt brukte vinterdekk 205/55R16

49,4 km/t

-32,7 %

Vannplaning i sving:

Nytt sommerdekk 225/45R17 8,3 mm

100 %

 

Brukt sommerdekk 205/50R17 4,0 mm

79,3 %

-20,7 %

 

 

 

Gjennomsnitt nye vinterdekk 205/55R16

69,2 %

-30,8 %

Gjennomsnitt brukte vinterdekk 205/55R16

64,9 %

-35,1%

Handling våt asfalt:

Sommerdekk 225/45R17, nytt

85,76 sek

100%

Piggfritt vinterdekk 205/55R16, 4,7 mm

100,88 sek

-15%

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

SE VIDEO FRA OPPLYSNINGSRÅDET FOR VEITRAFIKKEN:

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: