[]
[] [firmabil.no] []

Første PR-byrå for motorbransjen





TV-kommentator, racerfører og tidligere motorjournalist Atle Gulbrandsen har sammen med tidligere NRK journalist Frederik Finnes startet et PR- og kommunikasjonsbyrå spesielt rettet mot bil- og motorbransjen.

- På tide at det kommer en aktør med spesialkompetanse innen fagfeltet, sier Atle Gulbrandsen, Formel 1-kommentator og en av gründerne bak Ribalta PR.
 
Med seg på laget har de fått Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca Cola Norge og tidligere Burson-Marsteller direktør, som blir ekstern partner og styreformann i selskapet.
 
Atle Gulbrandsen har lang erfaring fra norsk bilbransje, mens Frederik Finnes har vært Nordens mest publiserte båtjournalist de siste årene. Stein Rømmerud er tidligere redaktør av MC-bladet Bike, og jobber også som MotoGP-kommentator for Viasat.
 
– Som biljournalist og bransjekjenner så jeg at mange bilbransjeaktører kunne bli langt flinkere i å bygge opp kjennskap til selskapet og egne produkter i markedet, sier daglig leder i Ribalta PR, Atle Gulbrandsen.
 
- Det går som regel i tradisjonelle reklame- og mediebyråer, men få velger å være kreative og skille seg ut, sier han.
 
- Det handler mye om differensiering. De som er mest synlige i mylderet av bransjeaktører, og som klarer å bygge et godt omdømme, vil høste store fordeler når kundene sonderer markedet, mener Gulbrandsen, som savner nye tanker blant bransjeaktørene.
 
Ingen norsk tradisjon
Både i Storbritanina og USA finnes det PR-byråer som bare satser på bilbransjen. Mange bil- og utstyrsprodusenter jobber tett med byråene for å skape kreative kommunikasjonsmuligheter, blant annet igjennom taktiske pressetjenester, webportaler, sosiale medier og events.
 
Her i Norge er det liten tradisjon for Public Relation-aktiviteter. Det har Ribalta-gründerne lyst til å gjøre noe med.
 
- Norge er på verdenstoppen når det kommer til mediekonsumpsjon. Dersom man har det riktige kontaktnettet og vet hvordan budskapet skal formidles, er redaksjonell omtale den mest troverdige måten å nå potensielle kunder på, mener Ribalta-partner og kollega, Frederik Finnes.
 
Mange tjenester
På tjenestemenyen til det nystartede selskapet står alt fra kundemagasiner og videoproduksjon, til produkt-PR og medietrening. Blant de mer originale tjenestene er tilbudet om høyhastighetstrening innen både bil, båt og MC.
 
– Vi tilhører nok en yngre generasjon PR-rådgivere som liker å gjøre mer enn å sitte foran en skjerm hele dagen. Dette handler jo om ekte følelser for det man driver med, for uten disse blir ikke resultatet bra nok for kundene, avslutter Frederik Finnes.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: