Fords ferske folkeforflytter
NETTKJØRT: Med Grand C-Max frir Ford til familiene som har behov for å frakte sju personer – med smått og stort. 115 hester og Powershift er en gunstig kombinasjon. Ford Grand C-Max er 14 cm lenger og har 8 cm større akselavstand enn C-Max. Mens C-Max er en femseter med vanlige dører, har Grand C-Max skyvedør på hver side og sju seter. De to ekstrasetene bakerst felles ned og skjuler seg under bagasjegulvet når de ikke er i bruk. Som i de fleste bilene med sju seter i denne klassen, egner de to bakerste setene seg bare for barn opp til ti-tolv års alder – på grunn av beskjeden benplass og takhøyde. Fleksible seter Man kan være for eller i mot den omfattende bruken av aluminiumblank plast, men designen er moderne, og brytere, hendler og instrumenter er oversiktlige og funksjonelle. Sjuseteren kan enkelt forvandles til en seksseters bil ved å vippe midtsetet på rad to opp og felle det ned under det høyre setet. Dermed blir det en midtgang helt fra førersetet og tilbake til de to ekstrasetene bakerst, noe som kan være praktisk når bilen er full av barn. Setene på midterste rad kan forskyves individuelt i lengderetningen, men de kan ikke løftes ut av bilen. Riktig motor LES: Våre førsteinntrykk Ikke minst er denne motoren riktig når den som her er kombinert med 6-trinns Powershift-girkasse. Den byr på behagelig sjalting og et teoretisk forbruk ved blandet kjøring på beskjedne 0,58 liter/mil. Ford har også en annen 115 hk-motor på menyen, med 1,6-liters volum, men den leveres ikke sammen med Powershift. Powershift er Fords og Volvos navn på dobbelclutchkasse, tilsvarende DSG som Volkswagen har hatt suksess med gjennom mange år. Elektrisk styring Sammenlignet med første generasjon C-Max, som var en av de bedre av de mindre flerbruksbilene når det gjaldt kjøreegenskaper, er enkelte detaljer i hjuloppheng og fjæring forbedret for å løfte kjøreegenskapene ytterligere. For eksempel er multilink-opphenget bak blitt modifisert og er lettere i vekt. Styringen er en annen detalj som er endret. Nå er det elektrisk styreservo som gjelder for å spare noen dråper drivstoff. Tidligere erfaringer med elektrisk styring hos andre bilprodusenter, har ikke bare vært positive. Her i Grand C-Max blir vi fort beroliget. Ford har klart å kopiere det meste av styrefølelse slik vi kjenner den fra de beste hydrauliske styringene. Riktignok er ikke styringen av de mest kontante og sportslige, men den er likevel meget presis og stabil. Kannibalisme? På S-Max må du opp til 140 hk hvis du vil ha automatgir, og da starter prisen på 430.000 kroner, altså drøyt kr 75.000 over vår prøvebil. Med 115 hk motor og manuelt gir koster S-Max ca 22.000 kroner mer enn vår Grand C-Max med Powershift. Vår testbil har ekstrautstyr for 65.000 kroner. De største enkeltpostene er skinnseter samt navigasjon med DAB, Bluetooth og USB.
Konkurrenter: VW Touran, Mazda 5, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso, Toyota Verso.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |