[]
[] [firmabil.no] []

Murray-bilen nærmer seg


Jon Winding-Sørensen



Gordon Murrays spennende bybil vises nå i full offentlighet. Blant annet ved Bibendum Challenge i Berlin. Nå er den elektriske utgaven rett rundt hjørnet.

Egentlig hadde ikke T25, som Gordon Murrays første bybil-utgave heter, noe på Challenge Bibendum å gjøre. For dette er en bil som drives med en forbrenningsmotor uten andre fiks fakserier – og dette arrangementet er ment for alternative drivkilder.

Men nå vant jo akkurat denne bilen flere kategorier under Fremtidsbil-løpet i London tidligere i år, med et forbruk på 0,29 l/mil, så den er ikke helt uten fossil-spare-kvaliteter.

Dessuten ser den ganske bra ut, frekk og kompakt, med føreren i midten og en passasjer på hver side – akkurat som i F1 som Gordon Murray i sin tid designet for McLaren.

For dette er den samme Gordon Murray som konstruerte Formel 1-biler for Brabham og McLaren, biler som høstet inn 50 førsteplasser og 5 verdensmesterskap.

Deretter bygde han en McLaren gatebil som fremdeles er målestokk for alle som forsøker seg i Superbil-avdelingen.

I 2005 hoppet han av og grunnla Gordon Murray Design Ltd der formålet var å sette noen av hans andre ideer ut i livet.

Og da snakker vi om den andre enden av skalaen, en kompakt bybil med radikal produksjonsoppskrift. Både fabrikk og produkt skal med andre ord møte krav til både fleksibilitet og bærekraft.

Den første prototypen sto i Berlin, hos Shell – samarbeidet mellom Shell og Murray går også tilbake til Formel 1-dagene ”selv om da var vi hundre prosent fokusert på hestekrefter. Nå er vi minst like fokusert på effektivitet. Det er egentlig akkurat det samme”.

Der traff jeg Ralph Clague – han skulle egentlig ikke være der, fortalte han meg, han skulle vært hjemme i Shalford og gjort ferdig T27.

Det er den samme bilen, men med eldrift, og han er mannen i det lille Murray-teamet som er ansvarlig for alt som har med elektrisk energi å gjøre.

LES MER OM MURRAYs PROSJEKTER HER

Men han forsikret meg om at alt gikk på skinner og at bilen nok var klart til en event de skulle ha i juli.

Og med hensyn til produksjon, er det ikke noe nytt. Det er hele tiden tette forhandlinger, både om produksjon av komplette biler, og om bruk av systemer eller deler av konstruksjonen. 

Bilen fortjener en skikkelig fremtid. Ikke minst fordi den, akkurat som lille MIA, utmerker seg ved å se ganske bra ut. Det kan vi ikke si om alle bybilforslagene som finnes i Berlin akkurat nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: