[]
[] [firmabil.no] []

Sensuell åpenbaring


Terje Ringen



For et års tiden siden kjørte vi hjem Norges første SLS AMG fra Sindelfingen til Oslo. Vi tar gjerne turen i reprise nå som den toppløse utgaven nærmer seg.

Denne bilen har vært et yndet objekt for spionfotografer de senere årene, og nå er den endelig strippet for all kamuflasje og eksponert i offentlig lys for første gang.

Selv om de karakteristiske måkevingedørene er borte, er det liten tvil om at Mercedes SLS AMG Roadster blir selve drømmen for mange, men dessverre uoppnåelig for de aller fleste av oss.

VI KJØRTE HJEM NORGES FØRSTE

Lette materialer er benyttet for å holde vekten på et minimum, aluminium spaceframe og et sports-chassis med doble fjærbein.

Den motordrevne 3-lags kalesjen kan leveres i tre forskjellige farger, sort, beige og rød. Den bruker 11 sekunder på å åpne eller lukke taket mens du kjører bilen i hastigheter på inntil 50 km/t.

Klassiske proporsjoner
Og bilen tar seg meget godt ut, enten den er åpen eller lukket. Et langt panser, setene plassert nesten på bakhjulene, en lang akselavstand (268 cm) og korte overheng både foran og bak.

SLS Roadster har markante skulderlinjer som demonstrerer muskler, og store hjul sørger for optimalt grep. Spesialfelgene har dekk i dimensjon 265/35 ZR19 foran og 295/30 SR20 bak.

Interiøret er inspirert av cockpiten på et fly, med blant annet dashbord i vingeform og lufteventiler med justerbare dyser formet som jetmotorer. Legg også merke til den forlengede senterkonsollen i matt metall og den nye E-Select-betjeningen.

Det er vanlig at åpne biler veier med enn de med tak, siden man trenger ekstra forsterkninger og oppstiving. SLS Roadster veier kun 40 kg mer enn den lukkede – og har en egenvekt på 1660 kg. Det betyr at hver hestekraft skal forskyve 2,9 kg masse.

Symfonisk kraftsenter
Motoren er den samme i begge SLS-modellene, en 6,3-liters V8 som byr på 570 hk ved 6800 omdreininger og et maks dreimoment på 650 Newtonmeter ved 4750 omdreininger. Den har et utrolig lydbilde som nok kommer enda mer til sin rett i den åpne utgaven.

Motoren, uten kunstig pustehjelp, gir en akselerasjon til 100 km/t på 3,8 sekunder og en toppfart, elektronisk begrenset, på 317 km/t. Dermed har man et effektiv hårføner på kjøpet.

AMG Speedshift DCT-7, med dobbelclutch, sørger for lynraske girskift på ned til 100 millisekunder. Føreren kan velge mellom fire forskjellige innstillinger: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (sport Plus) og M (Manuell).

Vektfordelingen mellom for/bakaksel er 47 til 53 prosent. Dette er oppnådd ved å montere motoren bak forakselen får å gi bilen optimal balanse. Alle hjul er montert på doble fjærbein, en teknikk som er velkjent innen motorsport helt opp til Formel 1-nivå.

Mercedes-Benz SLS AMG Roadster kan bestilles fra 1. juni. Prislappen i Tyskland er € 195.160 og leveringene starter på høsten.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: