Mikkelsen til Ukraina
Andreas Mikkelsen er en av stjernene i Intercontinental Rally Challenge – bedre kjent som IRC. Denne helgen debuterer den populære serien i Ukraina, og 21-åringen ser frem til utfordringene. Den norske fabrikkføreren for Skoda UK Motorsport og hans kartleser, Ola Fløene, gleder ser til Prime Yalta Rally. Fra torsdag 2. til lørdag 4. juni drar den norske duoen med IRC-serien til ukjent terreng i det sørlige Ukraina. Andreas har en egen evne til å prestere meget bra når han debuterer på nye rallyveier. Dette er noe som har fulgt unggutten gjennom de seks årene han har hatt Ola Fløene i kartleserstolen. Duoen har utviklet et eget notesystem, og sammen med gode gjennomkjøringer og nitidige forberedelser, har det bidratt til at 21-åringen har lært seg til å holde et høyt tempo allerede fra første meter. I tillegg er hans Skoda Fabia S2000 kjent for å være like god på grus som på asfalt. Med begrenset testkjøring under slike forhold som venter til helgen, vil ingeniørkunsten til teamet bli satt på prøve. De må forsøke å finne de rette innstillingene på bilen, men med langt mindre testing enn normalt. Selv om Prime Yalta Rally er et nytt løp for hele teamet, har Andreas og Skoda UK Motorsport funnet ut at fartsetappene byr på svært raske, svingete og humpete veier, og at underlaget til tider kan bli utfordrende og ha dårlig grep. Teamet vil følge den samme strategien som de hadde på Korsika, hvor Andreas kjempet om en pallplass uten å ta unødvendig stor risiko. – Prime Yalta Rally er et nytt løp i IRC, og ingen av mine argeste konkurrenter har deltatt i løpet før. Det føler jeg at er en fordel. Vi har utviklet et bra notesystem og jeg lærer meg nye fartsetapper fort, sier Mikkelsen. – Vi er nesten alltid komfortable med kjøringen allerede ved første gjennomkjøring. En problemfri og rask start vil være viktig. Vi kjører gjennom de samme veiene mange ganger, og sjåførene vil rakst bli kjent med etappene og lære hvor de kan hente tideler, sier Andreas. Selv om løpet er ventet å bli veldig tøft, skremmer ikke det Skoda-føreren. Tvert i mot. – Vi har hørt at veiene er veldig utfordrende og at vi kan vente oss dårlig grep. Mange av mine konkurrenter i IRC er asfalteksperter, så jo mindre kjent de er med et rally, og jo vanskeligere forholdene er, desto bedre er det for oss. – Jeg kan ikke si annet enn at jeg virkelig ser frem til å besøke Ukraina for første gang, og håper inderlig at løpet er like vanskelig som alle spår at det vil bli, sier Andreas offensivt, og understreker at han mener det. Det er ventet at den fjerde runden av årets IRC vil bli kjørt under varme og solrike forhold. Regionen hvor løpet finner sted, ligger på samme lengdegrad som Sør-Frankrike. Gjennomsnittstemperatur på dagtid i juni ligger på behagelige 20°C. Prime Yalta Rally starter torsdag kl. 13.01. To korte etapper følger, og etter bare 7,47 kilometer med fart, avsluttes første dag klokken 14.56. Dag to, fredag, ruller i gang klokken 08.01 og består av tre etapper på morgenen – to i Ai-Petri-fjellene og en annen med fantastisk utsikt over Svartehavet. Sistnevnte etappe er på 29,09 kilometer, og er løpets lengste. Etter en service midt på dagen, gjenstår det tre etapper på ettermiddagen. Lørdag må førerne gni søvnen ut av øynene før de gir seg i kast med den avsluttende dagen allerede klokken 07.01. Da følger tre etapper som kjøres både på formiddagen og ettermiddagen, men i motsatt retning. Etter totalt 262,07 kilometer med fart, rundes det hele av klokken 15.14 lokal tid lørdag ettermiddag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |