[]
[] [firmabil.no] []

Tiguan med flere valgmuligheter


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Når en oppfrisket utgave av Volkswagen Tiguan er klar for norske kunder i august / september, står en 2WD-versjon på menyen i tillegg til en ny utstyrsvariant.

Så langt har Volkswagen Tiguan bare hatt 4WD på programmet, det vil si 4Motion hvor drivkraft fordeles automatisk til bakhjulene etter behov når et forhjul spinner.

Når en ansiktsløftning nå er gjennomført, står også en ren forhjulsdrevet versjon på programmet.

Den leveres med utstyrsversjon Trend & Fun og har 110-hester TDI-motor som innebærer CO2-utslipp på respektable 139 gram/km og en startpris som ligger 100.000 kroner lavere enn for utgavene med 4Motion.

De firehjulsdrevne versjonene av Tiguan har 140-hesters TDI-motor som minste maskineri som før, og også her er CO2-utslippet redusert, fra 164 gram på den utgående utgaven til 150 gram på nykommeren.

Ny utstyrsversjon
Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen når det gjelder utstyrsbetegnelser på Tiguan.

I dag finnes Trend & Fun og Sport & Style, som begge takler en angrepsvinkel mot terrenget på 18 grader, mens den mer offroadtilpassede Track & Field har en annen utforming på nedre del av fronten slik at den klarer 28 graders vinkel.

De to førstnevnte fortsetter på nykommeren, mens den nye betegnelsen Track & Style blir navnet på versjonen du må ha hvis du fra tid til annen har behov for å forsere røffere terreng enn en hyttevei.

Førerassistanse
Chassis og interiør er i alt vesentlig uforandret. Ved siden av de ”obligatoriske” nye detaljene ved en ansiktsløftning – grill, frontlykter og baklykter – er det spesielt når det gjelder mulighetene for valg av elektroniske støttesystemer at nykommeren har fått et merkbart løft.

Blant slike førerassistansesystemer finner vi kamerabasert Lane Assist som sørger for å lede bilen tilbake der den kom fra hvis du er i ferd med å passere en heltrukken linje.

Dessuten kan Tiguan leveres både med adaptivt chassis, hvor du kan velge mellom tre ulike dempersettinger, og med trøtthetsvarsling.

Sistnevnte, som vi tidligere har sett hos Mercedes og Volvo, sørger for å varsle sjåføren med visuelt og akustisk signal om at kjørestilen tyder på at det er på tide å ta en pause.

3600 biler i 2012
Du kan se bilen hos forhandlerne allerede fra i sommer, mens de første kundene får biler levert i august / september. Importør Harald A. Møller har kalkulert med å selge 1980 biler i år, mens salgsmålet for neste år er ubeskjedne 3600 biler.

Det er ingen tvil om at Tiguan vil knive med Mitsubishi ASX om å bli landets mest populære SUV for tiden.

Motorprogram og priser

2.0 TDI 110 hk 2WD fra kr. 295.910

2.0 TDI 140 hk 4Motion        fra kr. 396.010

2.0 TDI 140 hk 4Motion DSG          fra kr. 416.450

2.0 TDI 170 hk 4Motion        fra kr. 464.800

 

FAKTA VW Tiguan 2.0 TDI 140 4Motion Track & Style

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4200 o/min.
320 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

453 x 181 x 170 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260,4 cm

Bagasjevolum:

470-1510 liter

Egenvekt m/fører:

1661 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk:

0,58 l/mil

CO2-utslipp:

150 g/km

Pris fra:

kr 422.130

Lansering i Norge:

August

 

Konkurrenter: Ford Kuga, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 med flere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: