[]
[] [firmabil.no] []

Spyder for samlere


Terje Ringen



Audi lanserer en ny spesialutgave - R8 GT Spyder. Bilen er forbeholdt 333 heldige sjeler med romslig økonomi.

Jeg har vært så heldig å slippe til bak rattet på Audi R8 ved noen anledninger, både på landevei og på bane. Den foreløpig siste opplevelsen hadde jeg en vakker sommerkveld i fjor, da jeg fikk kose meg med en R8 V10 Spyder. En orgasme i lyd og kjøreglede.

LES VÅR PRØVE-KJØRING: Flere svinger? Ja takk!

Men nå lanserer Audi en spesialutgave som går utenpå det meste. I R8 GT Spyder har de hentet ut ekstra effekt, samtidig som vekten er trimmet. Og selvsagt får den en rekke unike detaljer.

Eksklusiv
V10 FSI-maskinen er for anledningen trimmet opp til 560 hestekrefter og maks dreiemoment er på 540 Newtonmeter. Dermed klarer den åpne sportsbilen 0-100 km/t på 3,8 sekunder mens potensiell toppfart er 317 km/t.

For et år siden lanserte Audi en R8 GT Coupé, og nå følger altså Spyder-versjonen etter. Begge får et begrenset opplag på 333 eksemplarer, og med en prislapp på 207.800 euro (i Tyskland), er nok markedet også relativt begrenset.

LES OM: R8 GT Coupé

Bilen veier 1640 kg, 85 mindre enn en V10 Spyder som den er basert på. Space Frame-rammen veier bare 214 kg. Karosseriet bygges for hånd i Neckarsulm, og det er også her bilene settes sammen.

Motorrammen er laget av ultralett magnesium, dekselet over kalesjen og de store sidepanelene bak er utformet i karbonfiberforsterket polymer (CFRP). Samme materiale finner man i den modifiserte frontspoileren, den fastmonterte hekkspoileren og den nye bakfangeren.

Til sammen gir disse komponentene en vektbesparelse på 5,5 kg.

På slankekur
GT-versjonen skiller seg ut med detaljer i titangrått, røde GT-logoer, to runde eksosrør, en større diffusor, og mørke LED baklys montert bak klart glass. De som ønsker kan også få frontruten rammet inn i matt CFRP.

Audi-ingeniørene har trimmet bort vekt fra tekniske komponenter i transmisjon, hjul og bremser. I interiøret står sportssetene alene for en vektbesparelse på hele 31,5 kg! De er støpt i glassfiberforsterket polymer.

Audi R8 GT Spyder har en automatisk kalesje som kjøres av eller på i løpet av 19 sekunder, selv mens du kjører i hastigheter inntil 50 km/t. Det kan være kjekt når du overraskes av en plutselig regnskur.

Quattro
Spesialutgaven leveres med 6-trinns R tronic som standard og eneste girkasse. Den kan styres manuelt via hendler på rattet.

Etter å ha kjørt R8 med både R tronic og manuell girkasse, er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker den manuelle, men Audi vet nok hva kundene deres vil ha.

Quattro-systemet om bord gir under normale forhold mest krefter til bakhjulene, noe som er naturlig med hensyn til den vektfordeling en midtmontert V10 gir.

Racing-inspirert
Hjulopphengningen består av doble fjærbein støpt i aluminium. GT-utgaven er senket med ca 10 mm og den har 19-tommers spesialfelger med dekk i dimensjon 235/35 foran og 295/30 bak.

Bremseskivene er karbonfiber-keramiske for å oppnå optimale stoppegenskaper og minimal vekt. ESP-systemet har en egen sportinnstilling, og kan også slås helt av.

Interiøret er sort og kan leveres med sømmer i kontrastfarge. Alcantara er standard i seter, rundt frontruta og på sportsrattet.

Blant standardutstyret på R8 GT Spyder er LED hoved- og baklys, automatisk klimaanlegg, avansert navigasjon, alarm og førerinformasjon med innebygget stoppeklokke som tar rundetider.

Den norske Audi-importøren har foreløpig ikke noen pris på R8 GT Spyder, men du bør likevel være rask på labben om du skal sikre deg et av de 333 eksemplarene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: