[]
[] [firmabil.no] []

Renault Laguna var ikke død


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Renault Laguna har ikke akkurat vært en bestselger de seneste årene. Med ny importør er den nå på plass med fersk ansiktsløftning.

Nye personbiler fra Renault har ikke vært så synlige i gatebildet her hjemme de seneste tre-fire årene. Markedsandelen har ligget under 1 prosent, og i fjor var den nede på beskjedne 0,6 prosent.

Til sammenligning var markedsandelen i 2005, mens Volvo hadde hånd om import og salg her i landet, 2,6 prosent.

Så langt i år, det vil si frem til 1. juni, er markedsandelen 0,6 prosent for personbilene, mens varebilene fra den franske produsenten ligger på 1,5 prosent, i følge tall fra Opplsyningsrådet for Veitrafikken. 

Etter magre år er Renault-importen nå oppegående igjen, lokalisert hos Mitsubishi-importøren Motor Gruppen under navnet RBI Norge AS. Så langt i år er det Megane som er Renaults bestselger her i landet, på en 61. plass på registreringsstatistikken med 294 biler.

Gammel kjenning
Vi tok med oss et eksemplar av en tidligere volumselger ut på prøvetur, stasjonsvognutgaven av Laguna, som for noen måneder siden fikk en ansiktsløftning etter at tredje generasjon så dagens lys i 2007.

Endringene er ikke omfattende, bortsett fra oppgradering av motorene dreier det seg om små endringer på hovedlykter og spoilerlys i tillegg til kromdetaljer i grillen, på listverk rundt vinduene og på interiørdetaljer.

Under panseret sitter en 1,5-liters dieselmotor som yter 110 hester, en indikasjon på at det ikke er den motoren du velger hvis du søker adrenalin-kick og kjapp akselerasjon. På den annen side er den nøysom i matfatet, og dette er riktig motor for å holde prisen nede.

Med mindre du ofte kjører med bilen fullastet med passasjerer og bagasje, byr motoren på tilstrekkelig fraspark både fra stillestående og på landeveien.

Bra benplass
Utviklingen i utvendig design har vært forsiktig, mens interiøret må sies å være mer særpreget og med godt kvalitetsinntrykk på materialvalg og finish. Førerplassen er noe trangere enn hos mange konkurrenter, mens benplassen i baksetet er blant de beste i klassen.

Førersetet har en sittepute som er litt snau i lengden, mens sidestøtten i ryggen er meget god. Høyrebenet får ikke den beste sidestøtten på grunn av midtkonsollens utforming.

Bagasjerommet ligger midt på treet, og bredden mellom hjulhusene er heller ikke den beste. Ståhøyden under den åpne bakluka er det imidlertid få som slår, nemlig 190 cm.

Høy sikkerhet
Laguna kan vise til meget god score for sin sikkerhet, med fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP og 36 av 37 mulige poeng.

Cruise control, kjørecomputer, Isofix og lyktespylere hører til standardutstyret. Vår testbil er ellers utstyrt med dynamiske kurvelys, bi-xenon hovedlys, håndfri-nøkkelkort, elektrisk soltak i glass samt elektrisk innfellbare sidespeil.

 

FAKTA Renault Laguna Sport Tourer 1.5 dCi 110 Dynamique

Motor:

4-syl. diesel, 1461 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
240 Nm v/1750 o/min.

Mål:

456 x 180 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,1 cm

Bagasjevolum:

524-1600 liter

Egenvekt m/fører:

1395 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,5 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

123 g/km

Pris fra:

kr 295.000

Pris som prøvekjørt:

kr 319.900

 

Konkurrenter: Citroën C5, Toyota Avensis, Mazda 6, Ford Mondeo, VW Passat (og mange flere)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: