[]
[] [firmabil.no] []

Gult er kult


Terje Ringen



Opel lanserer sin kuleste bil på lenge. Opel Astra GTC kommer til Norge neste år, og utfordrer blant annet Volkswagen Scirocco.

Våre spionbilder har avslørt det tidligere – når Opel lanserer neste generasjon Astra GTC, blir den en bil med et sportslig og elegant utseende. Offisiell debut finner sted på bilutstillingen i Frankfurt i september, men her er de første bildene av tredje modell i Astra-familien.

SE: Spionbilder av Opel Astra GTC

Opel lover at kjøreegenskapene i Astra GTC blir like sportslige som utseendet, takket være avansert hjulopphengning. Foran benyttes såkalt HiPerStrut i kombinasjon med en Watt’s link bakaksel for å gi maksimal stabilitet og skarpe kjøreegenskaper.

Sport og komfort
Dette kombineres med Opels avanserte FlexRide chassis-styring, som automatisk tilpasser seg din kjørestil og veiens beskaffenhet. Systemet lar deg også tilpasse bilens egenskaper ved hjelp av tre forskjellige kjøre-modi, Standard, Sport eller Tour.

- Astra GTC er det sportslige medlemmet av Opel-familien, sier Karl-Friedrich Stracke, toppsjef for Opel / Vauxhall.

- Den er designet og utviklet i Rüsselsheim for å være en coupé med sportslige kjøreegenskaper kombinert med oppnåelig pris. Samtidig er den rommelig og fleksibel, så vi er sikre på at den blir et friskt pust i segmentet for kompakte sportsbiler.

På fremmarsj
GTC-utgaven står for 15-20 prosent av Astra-salget i Europa, som totalt hadde en markedsandel på 11,4 prosent i sitt segment i 2010, opp fra 8,3 % året før.

Astra GTC er inspirert av GTC Paris Concept som ble vist på den franske bilutstillingen sist høst. Den deler ingen eksteriøre komponenter med sine søsken i Astra-familen, bortsett fra speilhusene og antennen.

SE: GTC Paris Concept

Seks av syv felger i dimensjon 17 til 20 tommer er skreddersydd for OPC-versjonen.

Lavere og bredere
Sammenlignet med 5-dørsutgaven er Astra GTC senket med 15 mm mens akselavstanden er forlenget med 10 mm til 2.695 mm. Sporvidden er økt med 30 mm foran og 40 mm bak for å få plass til større hjul, noe som ikke bare gir bilen et stiligere utseende, men også bedre dynamikk.

LES: Vår prøvekjøring av Astra Tourer

I startfasen leveres Astra GTC med fire alternative motorer, tre for bensin og en for diesel. Sistnevnte er en 2,0-liter på 165 hk og et maks dreiemoment på 380 Nm (med overboost) i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse. Opels Start/Stop-teknologi er standard.

Med denne motoren klarer Astra GTC null til 100 på 8,9 sekunder og den har en toppfart på 210 km/t. Snittforbruket er 0,49 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 129 g/km.

LES OM: Opels viktigste bil

Start/Stop er også standard om man velger en av de to 1,4-liters turbo bensinmotorene på henholdsvis 120 eller 140 hk. Begge leveres i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse, har et dreiemoment på 200 Nm og et snittforbruk på 0,59 liter på mila (139 g/km CO2).

Til Norge i 2012
Foreløpig sterkeste motor er en 1,6-liter med turbo og hele 180 hk – også denne med 6-trinns manuell girkasse som standard. Flere drivlinjer skal vises ved lanseringen i Frankfurt, deriblant en meget potent OPC-versjon.

Første Astra GTC-modell kommer til Norge tidlig i 2012. Den får en 1,4-liter på 140 hk og en startpris på ca. kr 300.000.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: