[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mercedes M-Klasse


Terje Ringen



Mercedes-Benz har sluppet bilder av neste generasjon M-Klasse. Den kommer til Norge om et halvt år.

Drastisk reduksjon i forbruket, og for første gang med firesylindret motor. Det er de viktigste nyhetene i neste generasjon Mercedes M-Klasse.

Selvsagt har den nye modellen også fått et helt nytt utseende, men du kjenner den likevel igjen som en M-Klasse takket være detaljer som en D-stolpe skjult bak en sotet rute som ”bretter seg” rundt bakstussen.

Sammenlignet med dagens modell har nye M-Klasse vokst litt. Den er 24 mm lengre og 16 mm bredere, mens høyden er redusert med 19 mm. Vi snakker med andre ord om relativt beskjedne endringer.

Mercedes fremhever økt komfort, mer dynamiske egenskaper samt selektiv støydemping.

Fra S- og E-Klasse har den nye M’en hentet sikkerhetsutstyr som Attention Assist (tretthetsvarsler) og Pre-Safe (som klargjør for et sammenstøt).

Og selvsagt fins det en omfattende liste over tilleggsutstyr du kan bestille.

Den norske importøren, Bertel O. Steen, gleder seg spesielt over den nye 4-sylindrede dieselmotoren i ML 250 BlueTec 4Matic, som er ideelt tilpasset vårt avgiftssystem.

De regner med at brorparten av de 150 bilene som skal selges her i år blir denne utgaven. For neste år er salgsmålet 300 biler.

Lanseringen av den nye M-Klasse omfatter i første omgang to diesel- og en bensinmotor. Denne oversikten illustrerer forskjellen mellom forrige og ny modellserie. Legg spesielt merke til de dramatiske reduksjonene med hensyn til CO2-utslipp.

 

Ny Mercedes M-Klasse

 

ML 250 BlueTEC 4MATIC (diesel)

ML 300 CDI 4MATIC (forgjenger)

ML 350 BlueTEC 4MATIC (diesel)

ML 350 CDI 4MATIC (forgjenger)

ML 350 4MATIC (bensin)

ML 350 4MATIC (forgjenger)

Antall sylindre

4

6

6

6

6

6

Sylindervolum

cm3

2 143

2 987

2 987

2 987

3 498

3 498

Effekt kW (hk)

150 (204)

150 (204)

190 (258)

170 (231)

225 (306)

200 (272)

Maks. dreiemoment Nm

500

500

620

540

370

350

Blandet forbruk l/mil

CO2 g/km

0,6 - 0,65

 

158

0,84 - 0,91

 

224

0,68 - 0,74

 

179

0,89 - 0,94

 

235-246

0,85 - 0,88

 

199

1,14 - 1,2

 

266

0-100 km/t

sekunder

9,0

8,3

7,4

7,6

7,6

8,4

Topphastighet km/t

210

210

224

220

235

225

Avgassnorm

EU 6

EU 5

EU 6

EU 5

EU 5

EU 5

Prisene er foreløpig ikke fastlagt. Vi kommer selvsagt tilbake mer informasjon når vi har prøvekjørt nye M-Klasse på høsten.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: