[]
[] [firmabil.no] []

BMWs nye muskel-limo


Terje Ringen



Her er det perfekte alibi for familiefaren som egentlig ønsker seg en sportsbil. Vi gir deg all viktig info og 77 bilder av BMW M5.

Vi fikk en forsmak på BMW M5 da konseptbilen med samme navn ble avduket i Shanghai i april. Men nå har BMW sluppet offisielle bilder av produksjonsbilen, og det er ingen tvil om at entusiaster med stinn lommebok har mye å glede seg til.

SE: BMW M5 Concept på Auto Shanghai

For dette er bilen med egenskaper i den ypperste sportsbilklassen som har plass til hele familien og bagasje nok for en lang ferietur. Om turen legges til autobahn med fri hastighet eller svingete alpeveier, er du garantert en opplevelse få andre biler kan varte opp med.

V10 til V8
Borte er den normalt-pustende, herlig snerrende V10-motoren som ble benyttet i forrige generasjon M5. Til nye M5 har BMW M utviklet en superavansert 4,4-liters V8 med TwinPower turbo-teknologi og avansert innsprøytnings- og ventilteknologi.

LES: Vår prøvekjøring av BMW 1M Coupé

Den byr på hele 560 hester mellom seks og syv tusen omdreininger. Maks dreiemoment på 680 Newtonmeter henter du frem allerede ved 1500 omdreininger, og du beholder det til turtallsnåla passerer 5750.

Dermed kan du akselerere fra null til hundre på 4,4 sekunder, til to hundre på tretten blank og videre til en toppfart på 250 km/t. Ønsker du enda høyere toppfart, inntil 305 km/t, bestiller du din M5 med M Driver’s Pack.

Mer effekt, mindre forbruk
Men selv om effekten har økt med 10 prosent og dreiemomentet med 30, betyr ikke det at nye M5 forurenser mer enn sin forgjenger. Tvert imot – forbruket er redusert med 30 prosent til 0,99 liter på mila.

Meget anstendig for en bil på nesten to tonn med så mye muskler.

Det som holder forbruket nede, i tillegg til en effektiv motor, er det BMW benevner som Efficient Dynamics, og som blant annet består av Auto Start-Stopp-teknologi og regenerering av bremsekraften.

Kreftene fordeles til bakhjulene via en 7-trinns M dobbelclutch girkasse. En avansert M sportsdifferensial fordeler kreftene til hvert bakhjul etter hvor godt grep de har, trinnløst fra 0 til 100 prosent.

TEST: Tre millionbiler

Optimal vektfordeling og et avansert chassis sørger for kjøreegenskaper i toppklassen. M5 har M Servotronic styring, dynamisk demperstyring, DSC stabilitetskontroll med M Dynamic Mode og et avansert, lettvekts bremsesystem.

To individuelle oppsett kan velges fra M Drive-knapper på rattet. Du kan selv påvirke parametere som gassrespons, servostyring, girskift, DSC, dynamisk demperkontroll og hva slag informasjon du vil sjekke i bilens head-up display.

Kule detaljer
Utseendemessig skiller M5 seg ut fra andre 5-seriemodeller med raffinerte detaljer, men uten å overdrive.

Den har en lav frontspoiler med store luftinntak for kjøling av motor og bremser, brede skjermer for å markere den ekstra sporvidden, M “griller” i skjermene med integrerte retningslys, en aerodynamisk hekk med integrert diffusor mellom to sett doble eksosrør og en innebygget spoiler i bagasjeromslokket.

BMW M har utrustet bilen med spesielle 19-tommers felger med dekk i dimensjon 265/40 R19 foran og 295/35 R19 bak.

Sport og komfort
Også interiøret bærer preg av at M5 er en sportsbil med høy grad av komfort.

Her finner du spesielle M instrumenter med black-panel teknologi, en skinntrukket senterkonsoll, M sportsseter i skinn, antrasitt taktrekk, trimdetaljer i aluminium, elektrisk justerbart ratt og firesonet klimaanlegg, for bare å nevne noen av detaljene.

Du finner også en stor mengde elektroniske hjelpemidler tilgjengelig via BMW Connected Drive. Det er opp til deg i hvor stor grad du vil ta imot hjelpen.

Blant standardutstyret inngår head-up display, adaptive xenon hovedlys, fjernlysassistent, Night Vision som kjenner igjen fotgjengere, filskiftvarsler, parkeringshjelp og mye mer. Ønsker du utstyr utover det som er standard, velger du fritt i en rikholdig liste.

Nye BMW M5 kommer ti Norge mot slutten av året, og første anledning til å se den i levende live blir trolig på IAA, den store bilutstillingen i Frankfurt i september. Vi tar neppe veldig mye feil om vi antyder en prislapp på rundt to millioner kroner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: