Suzukis fjellklatrer
Den er ikke lett å kjenne igjen, og det er nok heller ikke mye igjen av standardbilen. Den er bygget med ett eneste mål for øyet. Oppdatert 28/6 - se nederst Det er sjefen for Suzuki Motorsport, Nobuhiro ”Monster” Tajima, som igjen gjør seg klar for å forsvare tittelen ”King of the Mountain” i det legendariske bakkeløpet, Pikes Peaks, hvor han har deltatt hvert år siden 1988. Han har vunnet den største klassen en rekke ganger, alltid bak rattet på en Suzuki av et eller annet slag. Årets bil kalles en Suzuki SX4, men det er nok ikke mye tilbake av originalen her. Bilen er bygget i karbon og kevlar på en spaceframe av stål. Motoren er heller ikke av en type du vanligvis finner i en SX4 – denne er en 2,7-liters V6 som varter opp med hele 925 hester og et dreimoment på 890 Newtonmeter. Racet går over en strekning på 19,9 km med 156 svinger. Starten er ved 2860 meter og målgang ved 4300 meter. Den store høyden på toppen tapper motoren for 30 prosent av energien, og førerne må tilføres oksygen for å klare trykkforskjellen. Mer enn 150 førere stiller til start i årets løp, fordelt på 18 klasser. En av dem som hadde lyst til å kjøre var Petter Solberg, men han måtte legge planene på is foreløpig. Men en gang i fremtiden får vi sikkert se Spydeberg-ekspressen i aksjon opp Pikes Peaks. Første nordmann i løpet blir han imidlertid ikke, både Martin Schanche og Thor Holm har deltatt i løpet med heftige biler. Monster holder rekorden opp fjellveien med tiden 10 minutter og 1,41 sekunder. Den ble satt i 2007. Dermed er det kanskje på tide å krype under 10 minutter i år.
PS 28/6-2011: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |