Korea til Formel 1
Da Hankook ble bedt om å levere dekk til Formel 1 for denne sesongen, fikk de for dårlig varsel. Neste gang skal de være klare. Bernie Ecclestone, som vet litt både om å tjene penger og om å lage show, er ivrig etter å få mer Korea med på laget. Det sies at han er svært interessert i å få et koreansk Formel 1-lag opp å stå – i praksis vil vel det si at Hyundai kjøper opp et av de mindre teamene – men akkurat det ser ganske fjernt ut. Meget nærmere er imidlertid koreanske Hankook. Dekkfabrikken er ikke ukjent med racing. Under kvalifiseringen satt disse dekkene blant annet på den kjappeste GT2-bilen i Le Mans, og de har erstattet Dunlop i DTM. Det betyr blant annet at de kan begynne å få ganske intime forbindelser til Audi og Mercedes, som de ikke leverer til i dag, og opparbeide enda tettere forbindelser til BMW og VW. Tegn på tettere forbindelse ser vi allerede. Nå leverer denne koreanske dekkprodusenten til noen av de kjappere Miniene. Dagens avtale med Pirelli løper til 2014, når den kontrakten skal fornyes regner de fleste med at Hankook vil stå aller forrest – uansett hvilke rare krav arrangørene da vil stille til dekkenes egenskaper. Cho Hyun-bum, dekkfabrikktoppen, var i hvert fall helt klar: ”Vi vil gjerne inn i F1, og DTM er et logisk skritt på veien” sier han. Han vet godt at det ikke er penger å tjene på dette. Men på den annen side, 50.000 dekk, slik en Formel 1-sesong krever, er en dråpe i havet for en fabrikk som årlig produserer 80 millioner. Dekkene selv er ikke veldig dyre, og utvikling og forskning føres i alle fall på utvikling og forskning. Som en brekkstang for fort å jobbe seg inn på det premium-markedet som Michelin, Bridgestone og Pirelli i dag ruler, er Formel 1 utvilsomt en smart snarvei. I dag er de først og fremst store på utviklingsmarkeder. De har størst markedsandel av alle i Kina, der de nå investerer en milliard dollar i en tredje fabrikk. I verdenssammenheng er de nummer 7 og tjener gode penger – litt over 400 millioner i fjor. Michelin var blant dem som var ganske fornøyde, de eier ti prosent av selskapet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |