[]
[] [firmabil.no] []

Ønsker seg stort publikum





- Jeg kjenner det klør i fingrene. Men jeg nøyer meg med å være tilskuer nå, og gleder meg til helgen når det braker løs på Lånke, sier Eivind Opland, trønderen med hele fire EM-titler i rallycross.

Eivind Opland (54) er en av de mest suksessrike rallycrossførerne gjennom tidene. Fra 1995 til 1998 kjørte han inne hele fire EM-gull.

Bare svenske Kenneth Hansen (13), Martin Schanche (6) og finske Matti Alamäki (5) kan smykke seg med flere titler gjennom EM-historien som strekker seg fra 1973 og frem til i dag.

 - Jeg håper trønderne kjenner sin besøkelsestid og blir med på å lage en skikkelig fest på Lånke. Jeg synes arrangøren har gjort en fantastisk jobb med banen. Kvaliteten på startfeltet er upåklagelig, og rallycross er uten tvil den mest publikumsvennlige bilsporten som finnes, sier Opland som fortsatt følger godt med i det som skjer i bilsportsmiljøet.

- Ja, jeg har kontakt med mange av dagens førere. Det er jo flere av dem jeg konkurrerte med som fortsatt er med, og jeg skulle gjerne kjørt selv på Lånke. Men jeg kommer til å ha stor glede av bare å være til stede.

Askeladden
Eivind Opland var nærmest som en askeladd da han plutselig dukket opp i rallycross-sirkuset som 30-åring. Debuten skjedde i Melk i Østerrike i 1987, da han var totalt ukjent.

Han hadde ingen bakgrunn fra bilcross eller nasjonal rallycross hjemme i Norge, men kom til start i en Volvo 240 Turbo, datidens mest konkurransedyktige bil i det som den gang var divisjon 1.

- Det var ikke noe stort bilsportsmiljø i Trondheim på den tiden. Selv hadde jeg fått inspirasjon da jeg så Martin Schanche blant annet på Leangen. Ellers kjørte Harald Lauritzsen og Birger Schancke en del nasjonale løp.

- Men jeg var veldig giret på rallycross-EM og fikk kjøpt bilen til svenske Håkan Ivarsson, forteller Opland. Han endte på 13. plass i debuten, men var svært nær ved å vinne en runde i sin første sesong.

- Det glemmer jeg aldri. Jeg var fortsatt ganske ukjent og tok ledelsen i A-finalen i Belgia. Det stresset med veldig. Jeg var ikke vant til å ligge foran i en finale, så en runde før mål fikk jeg en snurring og mistet seieren. Men det var gjennombruddet mitt.

Sin første seier fikk han i EM-finalen på tyske Estering i 1988, da i en Ford Sierra RS500 Cosworth. Samme år ble Bjørn Skogstad Europamester i denne klassen.

Mitsubishi-suksess
Det var med Mitsubishi Lancer at Eivind Opland opplevde sin store suksess. Divisjon 1 ble en klasse for firehjulsdrevne gruppe N-biler fra 1995, og da var Mitsubishi allerede en meget potent rallybil.

Sammen med Jim Carlsen, som senere ble manager for både Petter og Henning Solberg, bygget Opland opp et profesjonelt team som var banebrytende i rallycrossen.

- Vi var tidlig ute med stor trailer i depotet, og vi pleiet sponsorer og forbindelser bedre enn de fleste på den tiden. Det var morsomt, og vi hadde suksess på banen.

Etter hvert ble det ikke mindre enn 31 seire i EM-løp og altså hele fire EM-titler på trønderen. Han avsluttet karrieren i “Keiserklassen”, det som i dag har betegnelsen SuperCars. Også det i en Mitsubishi Lancer. Oplands siste sesong var i 2002.

Stor underholdning
Eivind Opland mener at rallycross er den mest publikumsvennlige formen for bilsport, og han gleder seg over den norske suksessen for tiden.

- Rallycross er action. Det er intenst med superraske biler i kamp mot hverandre inne på en liten arena. Det får ikke blitt bedre, og at vi nå har norsk ledelse i alle tre EM-klasser, er helt fantastisk. At alle er godt under 30 år er også veldig bra, sier trønderen som selv var 30 år da han debuterte.

FAKTA Eivind Opland

Født: 22. november 1956

Merittliste:

Europamester i rallycross div. 1 i 1995, 1996, 1997 og 1998

Norgesmester divisjon 1 i 1991 og 1994

Kåret til Årets Bilsportsutøver i Norge i 1996 og 1998

 

Norske Europamestere i rallycross

Martin Schanche, 1978, 1979, 1981, 1984, 1991, 1995

Eivind Opland, 1995, 1996, 1997, 1998

Egil Stenshagen, 1982, 1983

Ludvig Hunsbedt, 1993, 1997

Sverre Isachsen, 2009, 2010

Bjørn Skogstad, 1988

Guttorm Lindefjell, 2003

Mats Lysen, 2009

Knut Ove Børseth, 2009


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: