[]
[] [firmabil.no] []

Internasjonal i40-lansering i Larvik


Trygve Bæra
Tekst og foto



Hyundai har invitert 400 europeiske journalister fra 28 land til lansering av stasjonsvognen i40. Arrangementet har base på Farris Bad og strekker seg over drøyt to uker.

De norske journalistene er i første pulje av de 400 som i løpet av 16 dager skal gjøre seg kjent med Hyundai i40 på varierte veier i Vestfold. Også noen hundre internasjonale storkunder og forhandlere kommer til arrangementet i Larvik-området de neste ukene.

- Den nye i40 er svært viktig for Hyundais videre utvikling i Europa. Det er første gang Hyundai lanserer en stor stasjonsvogn i det såkalte D-segmentet. Det selges mange slike biler i Norge. For en stor, seriøs bilimportør er det viktig å ha et tilbud i denne klassen, sier PR-sjef Morten Brusletto hos den norske importøren.

BilNorge.no har kjørt bilen i Tyskland tidligere. Du kan lese vårt førsteinntrykk her.

Milepæl
Arrangementet betyr god Norges-reklame. Hyundai har funnet området rundt Larvik perfekt for prøvekjøring av den nye bilen. Landskapet og veistandarden byr på stor variasjon, noe som er viktig når man skal bli kjent med en ny bil.

Mens Farris Bad er base for innkvartering og pressearrangementer, er det Torp Flyplass som er base for et 40-talls biler på norske skilter. Det er herfra kjøringen starter for de som deltar på arrangementet.

Dette kan kalles en historisk begivenhet for Larvik og Vestfold, for det er første gang en internasjonal lansering av en ny bilmodell finner sted i Vestfold.

Riktignok ble Tønsberg-området valgt som bakteppe for fotografering av Ford Scorpio i 1984, men den gang var det ingen lansering med journalister til stede.

Hyundai-arrangementet var opprinnelig planlagt å finne sted i Oslo-området, med Holmenkollen Park Hotel som base, men hotelledelsen bestemte seg plutselig for å pusse opp hotellet i sommer, så Hyundai måtte på meget kort varsel finnet et alternativ. Dermed falt valget på Larvik.

Konkurransedyktig
Hyundai har priset sin nykommer strategisk i forhold til sine konkurrenter. Det er Toyota Avensis og Mazda6 som i første rekke er de naturlige konkurrentene, men klasselederne VW Passat og Ford Mondeo må selvfølgelig legge føringer for prisene.

Den rimeligste utgaven, 1,7-liters diesel med 115 hester med utstyrsnivå Classic, starter på 275.950 kroner.

Tre utstyrsnivåer leveres, nemlig Classic, Comfort og Premium. I tråd med Hyundais strategi kan bilene leveres med masse utstyr, som for eksempel oppvarmet ratt og automatisk lukeparkering.

Prisen for rimeligste bensinmotor, 1,6-liter GDI med 135 hester, starter på 278.950 kroner. En variant som forventes å bli volumselger er 136 hk dieselmotor (se faktaramme) hvor prisene starter på 326.950 kroner.

 

Fakta Hyundai i40 1.7 CRDi 136 hk Comfort

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1685 ccm.

Effekt:

100 kW (136 hk) v/4000 o/min.,
325 Nm v/2000-2500 o/min.

Mål:

477x181,5x147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277 cm

Egenvekt m/fører:

1570 kg

Bagasjevolum:

553 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,6 sek.

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

124 g/km

Pris:

kr. 326.950.

Konkurrenter: Toyota Avensis, Mazda6, Opel Insignia, Peugeot 508, VW Passat, Ford Mondeo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: