Minis minste
Vi har sett den på spionbilder og som konseptbil, men nå er nye Mini Coupé offentlig. Vi serverer viktigste data, 60 bilder og video. Et av Minis varemerker er gokartfølelsen man opplever bak rattet, selv den ”store” Countryman har greid å opprettholde mye av denne. Nå kommer modellen for de mest lekne, som ofrer baksetene for å få den optimale kjøregleden – Mini Coupé. ”Hjelmtaket” med en spesiell spoiler i bakkant gir den kompakte sportsbilen en unik fasong. Det sportslige understrekes av spoileren i bakluka som popper opp når du passerer 80 km/t. Sammenlignet med en vanlig Mini er coupéen 52 mm lavere. Den har en lengde på 373 cm, er 168 cm bred og bare 138 mm høy. Akselavstanden er 246,7 cm, ganske likt en vanlig Mini. I stedet for å prøve å presse inn et baksete, som i realiteten ville fungert som en hattehylle, har Mini-designerne valgt å bruke plassen bak de to setene til et relativt praktisk bagasjerom med en stor bakluke. Siste generasjon Mini-motorer er på plass, tre for bensin og en for diesel. Utvalget starter på Cooper-modellen og strekker seg helt opp til en John Cooper Works-utgave med 211 hester. Bensinmotorene er 1,6-litere mens dieselutgaven er Cooper SD med 2,0-liter på 143 hk. Standard girkasse er 6-trinns manuell, men de som ønsker kan også få bilene levert med 6-trinns automatkasse (unntatt Works-utgaven). PS! Til 24-timersløpet på Nürburgring 25.-26. juni, har Mini utviklet en racingutgave - John Cooper Works Coupé Endurance. Den har en 1,6-liters turbomotor som er trimmet til å yte ca 250 hk med et maks dreiemoment på 330 Nm. Med en vekt på 965 kg skal bilen oppnå en toppfart på rundt 240 km/t. SE VIDEO UNDER TEKNISKE DATA
SE VIDEO: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |