Setter fortsatt standarden
NETTKJØRT: Som såkalt verdensbil beholder den nye Ford Focus sin posisjon som klasseledende når det gjelder kjøreegenskaper blant kompaktbilene. Den nye Focus er bygget på samme basis som C-Max, som ble introdusert på slutten av fjoråret. Ford understreker at denne plattformen skal benyttes på alle markeder, det vil si at Focus skal være en såkalt verdensbil. Jeg er enig med kollega Stein Pettersen som i sitt førsteinntrykk etter den internasjonale lanseringen av bilen, skrev at styringen i nykommeren er et hakk mindre kontant enn tidligere. Dette er en detalj hvor Ford tydeligvis har ofret noe på globaliseringens alter – det er ikke alle markeder som vil ha så skarp styring som vi europeere foretrekker. Fin balanse Her i nye Focus er det ikke blitt mindre sportslig, bortsett fra den smule forskjellen vi som nevnt synes å kjenne når det gjelder styringen – men komforten har løftet seg et hakk, blant annet takket være deres løsning for uavhengig hjuloppheng bak, kalt ”Control Blade”. Små tall Hvis du bare trenger to seter, kan bakseteryggene legges ned på to måter slik at du kan prioritere enten lastelengde eller helt flatt gulv i bagasjerommet. Og hvis du da laster til taket, svelger rommet 1500 liter bagasje. Kundene kan skreddersy lasterommet med en rekke forskjellig tilbehør, fra gulvmatter og bagasjeromsdeksel til hundegrind og lastestenger. Utstyrsmuligheter Vi ser nærmere på noen av systemene: Active City Stop er utviklet for å hjelpe sjåførene til å unngå sammenstøt i lav hastighet der egen bil kjører inn i bilen foran. En infrarød laser oppdager objekter foran bilen. Hvis systemet anser at en kollisjon er nær forestående, vil det klargjøre bremsene. Dersom sjåføren ikke reagerer, aktiveres bremsene automatisk og gasspedalen frakobles. Aktiv parkeringsassistent bruker to ultrasoniske sensorer til å skanne åpningen mellom parkerte biler. Når en egnet åpning identifiseres, informeres sjåføren med klare parkeringsinstruksjoner i skjermen i midtkonsollen. Digitalt kamera Trafikkskiltgjenkjenning er et system som bruker det digitale kameraet til å identifisere trafikkskilt på hver side av veien. Skiltene vises i bilens instrumentpanel. Trøtthetsovervåkningen bruker det digitale kameraet til å gjenkjenne den type sideveis bevegelser som er typiske når en sjåfør er døsig eller begynner å miste konsentrasjonen. Hvis dette registreres, blir sjåføren varslet med lyssignal og lyd. Adaptive Cruisekontroll er en radarbasert fartsholder som oppdager at ens egen bil kommer for nær bilen foran. Da senkes hastigheten automatisk for å opprettholde en gitt avstand. Når veien er klar igjen, vil bilen akselerere tilbake til valgt hastighet. Baksiden av medaljen er at alt dette er ekstrautstyr, det meste av det innbakt i en førerassistentpakke som koster 11.700 kroner som tillegg til Titanium, og 18.500 kroner som tillegg til Sport. Touringpakke, som inkluderer adaptiv cruise control, avstandsvarsling og avansert kjørecomputer, koster 8900 kroner som tillegg til Titanium. Legger lista Kort sagt, Focus er en lettkjørt og komfortabel bil som du ikke behøver å kvie deg for å kuske i timelange strekk på ferieturen. Og den er stor nok for tobarnsfamilien. Kjører du ofte med fullastet bil, kan det være greit å vurdere om sterkere motor er et alternativ. Ved å legge på 35.000 kroner går du opp fra 115- til 140-hesters diesel.
Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Kia Ceed, Hyundai i30, Citroen C4 med flere.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |