[]
[] [firmabil.no] []

Setter fortsatt standarden


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Som såkalt verdensbil beholder den nye Ford Focus sin posisjon som klasseledende når det gjelder kjøreegenskaper blant kompaktbilene.

Den nye Focus er bygget på samme basis som C-Max, som ble introdusert på slutten av fjoråret. Ford understreker at denne plattformen skal benyttes på alle markeder, det vil si at Focus skal være en såkalt verdensbil.

Jeg er enig med kollega Stein Pettersen som i sitt førsteinntrykk etter den internasjonale lanseringen av bilen, skrev at styringen i nykommeren er et hakk mindre kontant enn tidligere.

Dette er en detalj hvor Ford tydeligvis har ofret noe på globaliseringens alter – det er ikke alle markeder som vil ha så skarp styring som vi europeere foretrekker.

Fin balanse
Det er få eller ingen på dette nivået som har klart å kopiere Fords resept for kjøreegenskaper. Chassisoppsettet, med nydelig balanse mellom dynamiske og komfortable egenskaper, har Ford fått mye skryt av oss for tidligere.

Her i nye Focus er det ikke blitt mindre sportslig, bortsett fra den smule forskjellen vi som nevnt synes å kjenne når det gjelder styringen – men komforten har løftet seg et hakk, blant annet takket være deres løsning for uavhengig hjuloppheng bak, kalt ”Control Blade”.

Små tall
Førerplassen byr på god sittekomfort med rikelige reguleringsmonn i sete og ratt. Vi er ikke like fornøyd med alle funksjoner i instrumenter og betjening. En del knapper er små, og symboler og tall er vanskelige å lese – i hvert fall når det må skje kjapt under kjøring.

Hvis du bare trenger to seter, kan bakseteryggene legges ned på to måter slik at du kan prioritere enten lastelengde eller helt flatt gulv i bagasjerommet. Og hvis du da laster til taket, svelger rommet 1500 liter bagasje.

Kundene kan skreddersy lasterommet med en rekke forskjellig tilbehør, fra gulvmatter og bagasjeromsdeksel til hundegrind og lastestenger.

Utstyrsmuligheter
Du har mange muligheter med nye Focus. Den kan stanse, bremse og parkere av seg selv. Den leser trafikkskilt og varsler om medtrafikanter i blindsonen. Og ikke minst følger den med på uoppmerksom kjøring, fra f.eks. en trett sjåfør.

Vi ser nærmere på noen av systemene: Active City Stop er utviklet for å hjelpe sjåførene til å unngå sammenstøt i lav hastighet der egen bil kjører inn i bilen foran. En infrarød laser oppdager objekter foran bilen.

Hvis systemet anser at en kollisjon er nær forestående, vil det klargjøre bremsene. Dersom sjåføren ikke reagerer, aktiveres bremsene automatisk og gasspedalen frakobles.

Aktiv parkeringsassistent bruker to ultrasoniske sensorer til å skanne åpningen mellom parkerte biler. Når en egnet åpning identifiseres, informeres sjåføren med klare parkeringsinstruksjoner i skjermen i midtkonsollen.

Digitalt kamera
Filskiftvarsleren er basert på et digitalt kamera som kontinuerlig overvåker bilens posisjon i forhold til veimerkene. LaneKeeper utvider funksjonaliteten ved aktivt å styre bilen jevnt og presist tilbake i riktig del av kjørebanen, eller det utløses et varsel.

Trafikkskiltgjenkjenning er et system som bruker det digitale kameraet til å identifisere trafikkskilt på hver side av veien. Skiltene vises i bilens instrumentpanel.

Trøtthetsovervåkningen bruker det digitale kameraet til å gjenkjenne den type sideveis bevegelser som er typiske når en sjåfør er døsig eller begynner å miste konsentrasjonen. Hvis dette registreres, blir sjåføren varslet med lyssignal og lyd.

Adaptive Cruisekontroll er en radarbasert fartsholder som oppdager at ens egen bil kommer for nær bilen foran. Da senkes hastigheten automatisk for å opprettholde en gitt avstand. Når veien er klar igjen, vil bilen akselerere tilbake til valgt hastighet.

Baksiden av medaljen er at alt dette er ekstrautstyr, det meste av det innbakt i en førerassistentpakke som koster 11.700 kroner som tillegg til Titanium, og 18.500 kroner som tillegg til Sport.

Touringpakke, som inkluderer adaptiv cruise control, avstandsvarsling og avansert kjørecomputer, koster 8900 kroner som tillegg til Titanium.

Legger lista
Vi kan konkludere med at Focus fortsatt har klasseledende kjøreegenskaper kombinert med meget akseptabel kjørekomfort, rommelig plass – til kompaktbil å være – og et støynivå som vi oppfatter som behagelig og moderat.

Kort sagt, Focus er en lettkjørt og komfortabel bil som du ikke behøver å kvie deg for å kuske i timelange strekk på ferieturen. Og den er stor nok for tobarnsfamilien.

Kjører du ofte med fullastet bil, kan det være greit å vurdere om sterkere motor er et alternativ. Ved å legge på 35.000 kroner går du opp fra 115- til 140-hesters diesel.

FAKTA Ford Focus st.v. Titanium 1.6 115 hk

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/4000 o/min.
270 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

436 x 182 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

265 cm

Bagasjevolum:

490 liter

Egenvekt m/fører:

1367 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

193 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra:

kr 274.000

Pris som prøvekjørt:

kr 306.900

Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Kia Ceed, Hyundai i30, Citroen C4 med flere.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: