[]
[] [firmabil.no] []

Dramatikk i Valencia


Terje Ringen



Pål Varhaug var i helgen i Valencia for å kjøre GP2-løp i forbindelse med Europa Grand Prix. Der gjorde han sine hittil beste prestasjoner i den knalltøffe serien.

Det startet med en bra kvalifisering fredag ettermiddag, der Pål oppnådde startspor 14. Årsbeste.

Men det skulle bli en dramatisk start på løpet. Pål klarte å unngå tre biler som sperret banen og han ramlet ned til posisjon 18. Deretter fortok rogalendingen den ene forbikjøringen etter den andre.

Men dessverre ble han dømt for tjuvstart og ble straffet med en såkalt ”Drive Through” som medfører at han måtte kjøre rolig gjennom pitlane. Dermed tapte han flere plasser igjen.

Pål og teamet la deretter om strategien, og valgte å holde seg lenge på banen før det obligatoriske depotstoppet med dekkskifte. Dermed hadde han ferske dekk i siste del av løpet og kunne klatre til en flott 13. plass.

Det skulle bli ny dramatikk i søndagens løp. Dommeren ila Pål en ekstra straff på 10 plasser tapt på startplata for race 2 fordi han hadde ødelagt tuppen av sin frontspoiler etter et forsøk på forbikjøring i race 1. En streng straff som medførte at Pål fikk startspor 23 på søndagens sprintløp.

Det skulle vise seg at Pål var tent på å kjøre et best mulig løp på tross at han var sterkt uenig i dommerens strenge straffer dagen før.

Etter en god start og noen frie runder der han fikk kjøre kontrollert, viste Pål at DAMS-teamet hadde strategien klar for opphenting. Pål bare kontrollerte racet og sparte dekk de første åtte rundene.

Men da konkurrent Sam Bird nærmet seg Pål bakfra, ga nordmannen gass og takket for seg. Han økte hastigheten dramatisk og var 2-3 sekunder raskere på runden enn mange av konkurrentene. Dermed fosset han forbi den ene etter den andre.

Da Pål nærmest parkerte den rutinerte svensken Marcus Ericsson og tyskeren Christian Vietoris med sine briljante forbikjøringer, sto jubelen i taket i Valencia.

Det et fantastisk løp som endte med 10. plass fra startposisjon 23.

- Hadde jeg unngått de omdiskuterte straffene, så hadde det blitt poeng og kanskje pallen i dette løpet i Valencia. Men jeg er allikevel svært godt fornøyd med DAMS teamet og den jobben vi klarte å gjøre denne weekenden, sier Pål.

- Min bror Ole var med meg og vi fokuserte riktig hele tiden. Nei, dette var bare fantastisk bra, min beste helg i GP2. Jeg retter en stor takk til hele teamet. Tusen takk, mine ingeniører og mekanikere er bare helt rå, sier Pål Varhaug etter en varm weekend i Valencia.

Nå ser han frem til ett nytt løp på Silverstone i England om to uker. Det kjøres parallelt med Storbritannia Grand Prix og betyr fullstappede tribuner med et entusiastisk publikum.

Pål Varhaug er den første nordmannen noensinne i GP2, klassen nærmest Formel 1. Sesongen startet lovende i Tyrkia, hvor Pål blant annet hadde den nest raskeste rundetiden.

Også årets andre runde i Spania gikk bra, der ble 20-åringen nummer åtte i det ene løpet. Gateløpet i Monaco for fire uker siden ble en trist affære med påkjøring og brutte løp, men nå satser DAMS-føreren på poeng i de neste løpene.

- Målet er å ta poeng. Da må jeg bli blant de åtte beste i lørdagsløpene eller blant de seks beste i søndagløpene. Det er en fornuftig målsetting i min første GP2-sesong, for her konkurrerer jeg med langt mer erfarne førere som regnes som de aller beste talenter i hele verden.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: