[]
[] [firmabil.no] []

Kom sol, kom regn


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Sommertid er cabriolettid. Men med det ustabile været vi har i vårt langstrakte land, kan det være kjekt å ha et tak i beredskap.

En stor fordel med Mazda MX-5 er prisen. Ingen andre sportsbiler gir deg så mye kjøreglede for pengene som denne. Nå får du attpåtil en bil med ekstra mye utstyr til nedsatt pris.

MX-5 Special Edition leveres i begrenset opplag. Den er basert på Roadster Coupe, modellen med automatisk hardtop.

Ingen konkurrenter
Det er ikke uten grunn at MX-5 snart er solgt i en million eksemplarer siden lanseringen i 1989. De siste årene har den rett og slett vært uten konkurranse når det gjelder åpne sportsbiler i denne prisklassen.

Faktisk må du nesten doble beløpet for å få en tilsvarende bil fra en av de tyske produsentene. Men dobbelt så mye kjøreglede, det får du ikke!

Jeg blir automatisk glad når jeg setter meg bak rattet i en MX-5 en varm dag og finner en svinget landevei med minst mulig trafikk. Fuglesang, blomsterduft, himmel og skog – alt blir så nært når du kjører toppløst i en toseter.

Kledelig
Bilen ser bra ut både med og uten tak, og fordelen er at du har et tak på plass i løpet av sekunder når behovet melder seg. Mazda har klart å lage takkonstruksjonen slik at den opptar nøyaktig like mye plass som kalesjen når du kjører åpent.

1,8-literen med 126 hester er ikke spesielt rask i akselerasjonen, men den får deg opp i 100 i løpet av 9,9 sekunder. Motoren har et brukbart dreiemoment over et stort register slik at den er meget kjørbar på typisk norsk landevei.

Synes du den er for motorsvak, er alternativet å gå for 2,0-literen med 160 hk. Den får deg fra null til hundre 2,3 sekunder raskere for et pristillegg på 100.000 kroner. Du får da også 6-trinns girkasse i stedet for 5-trinns som er standard med minste motor.

Leken
Presis styring, kontante girskift og et harmonisk understell er nøkkelfaktorer i en MX-5 som har et meget sportslig chassis, uten at det blir for stivt. Føler du at du kommer litt for fort inn i en sving, så ikke panikkbrems, men vri på rattet, og nyt hvordan bilen lystrer din kommando.

Vår testbil hadde sportsseter med god støtte for lår og rygg. Vi hadde foretrukket å kunne regulere vinkelen på sitteputa, men det er ikke mulig.

Heller ikke kan rattet justeres i lengderetningen, kun i høyden. Det medførte ikke de store utfordringene for oss, men vi sjåfører kommer jo i mange forskjellige størrelser og former.

Vi kunne ha ønsket oss en mer effektiv vindavviser bak seteryggene. Det blir lett turbulent i litt høye hastigheter.

Smart med innebygget tak
Bruker du din MX-5 som helårsbil er den utvilsomt mer anvendelig med hardtop enn kalesje. Taket kjøres raskt på plass hver gang du trenger det, uten at det går på bekostning av plass, komfort eller kjøreglede.

Mazda MX-5 Special Edition får du til en kampanjepris på kr 299.000. Den er ca kr 20.000 billigere enn listeprisen på standardutgaven, og i tillegg byr den på ekstrautstyr for et tilsvarende beløp.

Trenger du flere grunner for å realisere drømmen om en åpen toseter, kan vi på det varmeste anbefale deg å ta en prøvetur med en MX-5. Her får du en stor porsjon kjøreglede til fornuftig pris.

I sommerutgaven av bladet BIL som er i salg fra 7/7 har vi prøvekjørt 6 nye cabrioleter.

I tillegg gir vi gode råd til deg som vurderer å kjøpe en brukt en til fornuftig pris.

Fakta Mazda MX-5 Special Edition

Motor:

 

4-syl. rekke, 1798 ccm

Effekt:

93 kW (126 hk) v/6500 o/min,
167 Nm v/4500 o/min

L/B/H:

402/172/126

Akselavstand:

233 cm

Egenvekt:

1155 kg

Bagasjerom:

150 liter (VDA)

0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk:

0,70 l/mil

CO2:

167 g/km

Pris:

kr 299.000

Konkurrenter: Ingen direkte, men BMW Z4 (fra ca kr 565.000) og Mercedes-Benz SLK (fra ca kr 520.000)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: