[]
[] [firmabil.no] []

Siste stunt for BMW M3


Terje Ringen



Som regel har man to alternative veier for å oppnå bedre ytelser, redusere vekten eller øke effekten. BMW gjør begge deler. Resultatet er M3 CRT. Den blir en avskjedshyllest til dagens 3-serie.

Vi antydet for noen uker siden at BMW hadde en ny spesialutgave av M3 på trappen selve om dagens 3-serie synger på siste vers og blir erstattet neste år.

SE: Spionbilder av bilen

I helgen kom sannheten for en dag da BMW avduket sin M3 CRT (for Carbon Racing Technology) under 24-timersløpet på Nürburgring. Og her er mye hentet fra racerbanen, når det gjelder drivlinje, chassis og bruk av lette materialer.

3,5 kg per hk
BMW tar i bruk en ny produksjonsprosess for karbonfiberforsterket plast (CFRP) som ikke tidligere er benyttet i bilindustrien. Prosessen gjør at CFRP kan anvendes i konstruksjonen av den sedanbaserte M3 sportsbilen som veier 3,5 kg per hestekraft.

Det er denne CFRP-prosessen BMW skal benytte når de starter volumproduksjonen av sine elektriske og hybride fremtidsbiler, i3 og i8, i 2013. Disse får hele karosseriet utført i det sterke og lette kunststoffet.

Les mer om: BMW i8

Se også: BMW i3

På denne M3 CRT er CFRP benyttet i panseret og de fire individuelle setene. Panseret er like sterkt som om det var laget i stål, men veier bare en firedel. Sammenlignet med aluminiumspanseret som sitter på en standard M3, er vekten halvert.

Den samme prosessen er også benyttet for å lage sportssetene i bilen, samt hekkspoiler og en luftfordeler som er integrert i frontspoileren. Eksosanlegget er også lettere og enda mer vellydende enn på en vanlig M3.

Godt utstyrt
Inkludert i standardutrustningen på BMW M3 CRT er blant annet M dobbelclutch girkasse med Drivelogic, Professional Navigation, BMW Individual High End lydanlegg og så videre.

På tross av mye utstyr, veier den bare1580 kg – 45 mindre enn en M3 sedan. Tar man hensyn til ekstrautstyret er reduksjonen på ca 70 kg.

SE: Nye BMW M5

Under panseret sitter en variant av den normalt pustende V8-motoren som er tunet spesielt for M3 GTS.

Perfeksjonert
Her er slagvolumet økt til 4360 ccm (fra 3999). Effekten er på 450 hk (fra 420) og maks dreiemoment på 440 Nm ved 3750 (opp fra 400). Elektronikk begrenser toppfarten til 290 km/t.

Ventilerte skivebremser på 378 x 32 mm foran og 380 x 28 mm bak sørger for stoppegenskapene. Bakkekontakten opprettholdes av dekk i dimensjon 245/35 R19 foran og 265/35 R19 bak.

BMW M3 CRT skal lages i et meget begrenset opplag på kun 67 eksemplarer. Den følger i fortsporene til M3 GTS som ble bygget i 135 enheter, og er dermed den andre spesialutgaven av M3 som er utviklet på racebanen for bruk på gata.

Selv om neste generasjon BMW 3-serie kommer på markedet neste år, tar det nok litt lenger tid før en ny M3 er på plass. Og da kan det jo være en løsning å drøye ventetiden med en M3 CRT.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: