[]
[] [firmabil.no] []

Sedat Cruiser


Terje Ringen
Tekst og foto



Drømmer du om å kjøre åpent på varme sommerdager, men trenger en praktisk bil til daglige gjøremål? Da kan Peugeot 308 CC være en brukbar løsning.

Peugeot 308 CC og forgjengeren, 307 CC, har vært blant de mest solgte cabrioleter i Norge de siste årene. En viktig forklaring er nok at dette er biler som til en viss grad tilfredsstiller kravene til en småbil med et snev av praktiske egenskaper.

Den har plass til fire personer, under forutsetning av at ingen er spesielt høyreiste, og at man klarer å enes om visse kompromisser med hensyn til komfort.

Samtidig har den et bagasjerom som rommer 403 liter, vel å merke når taket er oppe. Kjøres taket ned, stjeler dette nesten halve bagasjeplassen, og du sitter igjen med 226 liter.

Kompromiss
Det elektriske drevne taket er todelt. Det betyr at det krever stor flate når det skal stables bort, noe som gir 308 CC en høy rumpe. I tillegg har bilen en solid A-stolpe som føreren nesten får i panna og som kraftig reduserer oversikten fra førersetet.

De to dørene er meget store og tunge, noe som er ulempe når du parkerer i trange omgivelser. Fordelen med store dører er selvsagt at det letter adkomsten for baksetepassasjerene.

Eksemplaret vi prøvekjørte var velutstyrt, noe som blant annet innebærer elektrisk justerbare sportsseter i skinn med god komfort og støtte. Videre et velklingende JBL lydanlegg, 18-tommers spesialfelger, navigasjon og en rekke elektroniske hjelpemidler.

13,7 kg per hk
Motoren er den minste dieselutgaven, en 1,6-liter med 112 hk. I en bil med egenvekt på 1535 kg, sier det seg selv at her er det mer fokus på lave utslipp enn på spreke ytelser.

Denne bilen innbyr uansett ikke til sportslig kjøring, styringen er dvask og hele bilen virker så myk at vibrasjonene fra ujevnheter i veibanen synes å forplante seg gjennom hele karosseriet.

For noen uker siden ønsket jeg våren velkommen i en sportslig Mazda MX-5. En Peugeot 308 CC er det omvendte ytterpunktet på cab-fronten.

Fakta Peugeot 308 CC 1,6 HDi

Motor:

4-syl. rekke, 1560 ccm

Effekt:

82 kW (112 hk) v/3600 o/min,
285 Nm v/1750 o/min

Mål:

440/182/143 (L/B/H)

Akselavstand:

260,5 cm

Egenvekt:

1535 kg

Bagasjerom:

226 - 403 liter (VDA)

0-100 km/t:

12,2 sek.

Toppfart:

191 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2:

123 g/km

Pris fra:

kr 354.900

Pris som prøvekjørt:

kr 423.900

Konkurrenter: Renault Megane CC, Volvo C70


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: