[]
[] [firmabil.no] []

Når utseendet betyr mest


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: La det være sagt med en gang – Mercedes har mer praktiske modeller enn C-Klasse Coupé. Men det nyeste tilskuddet til den omfattende modellrekken, tar seg unektelig godt ut.

Tidligere het den C-Klasse-baserte coupéen CLK, men Mercedes er i ferd med å rydde opp i modellbetegnelsene sine. Det kan jammen være fornuftig, for det er lett å gå i surr når et merke har så mange spesialmodeller og bokstavkoder.

Da E-Klasse Coupé og Cabriolet ble lansert for to år siden, var det som erstatning for CLK – trodde vi og mange med oss. Men herrene i Stuttgart fant plass til nok en coupé i porteføljen, C-Klasse Coupé som akkurat har ankommet Norge.

LES MER OM MODELLEN HER

Bilen er ganske lik C-Klasse sedan fra frontfanger til B-stolpe, om du velger modellene med sportslig utseende og stor stjerne i grillen. Dørene er gjort bredere for å kompensere for at det bare er to av dem, men uten at de er ubehagelig store og tunge i trange omgivelser.

Best for barn
Trangt er det imidlertid å komme seg inn og ut av baksetet, og personer over 175 cm vil stange hodet i taket med mindre de inntar en meget laidback sittestilling. To barn eller kortvokste vil kunne ha det behagelig i hvert sitt separate baksete.

Foran er det lite å utsette på komforten. Vår bil var utstyrt med eksklusive sportsseter som sørget for god sideveis støtte for både rygg og lår. Setene gir en høy grad av komfort, men er etter vår smak ikke helt på høyde med de mest eksklusive setene du finner i en BMW.

Justeringsmulighetene for seter og ratt bør tilfredsstille de flestes behov for optimal sittestilling. Dashbordet er ryddig, og man lærer raskt å foreta nødvendige innstillinger mens blikket er fokusert fremover og minst en hånd er plassert på rattet.

Mercedes Spesial
Hva man ikke lærer så lett - om man da ikke kommer fra en annen Mercedes - er at det kun fins en hendel på rattet. Denne sitter dessuten på et uvant sted, skrått ned på venstre side (kl 8).

Jeg kom stadig borti hendelen for cruisecontrol når jeg skulle blinke i den ene eller den andre retningen. Jeg har kjørt noen Mercedes-modeller gjennom årene, så det er langt fra første gang jeg sliter med dette.

En annen Mercedes-spesialitet er fotbrekket med en liten pedal lengst til venstre nede på gulvet. Utløseren sitter på venstre side av rattet.

Sømløst
Vår bil var utstyrt med 7G-Tronic automatgirkasse som gir svært raske og myke skift, samtidig som den bidrar til å senke akselerasjonstid og snittforbruket sammenlignet med standardkassa, 6-trinns manuell.

De 156 hestene gjør ikke C180 Coupé til noen racerbil, men kjøreegenskapene er sportslige nok til vesentlig kraftigere motorer. Dette er utvilsomt Mercedes' sportsligste bil til under en halv million kroner.

C-Klasse Coupé leveres med fem alternative motorer, to for diesel og tre for bensin. C180 er den svakeste av disse, noe som gir en innstegspris på kr 428.000.

Godt utrustet
Blant standardutstyret på C-Klasse Coupé er sportsseter, regnsensor, sportsratt i skinn, Bluetooth handsfree og audio streaming, USB- og AUX-inngang, 7 kollisjonsputer og mye mer.

Vår bil hadde tilleggsutstyr for til sammen 228.000 kroner, noe som blant annet innbefattet spesiallakk, designo skinninteriør, panorama glasstak, 7G-Tronic girkasse, avansert navigasjon, intelligent lyssystem, AMG sportspakke, Harman/Kardon lydanlegg og masse annet snacks.

Bilen er på plass hos din Mercedes-forhandler i disse dager, så dersom du klarer deg med 2 + 2 seter og setter form foran funksjon, så er det bare å løpe og kjøpe.

Modellutvalg og priser

Modell

Hk

Co2

Utsalgspris

C 220 CDI

170

117

kr 467 600

C 250 CDI

204

128

kr 580 000

C 180

157

142

kr 428 000

C 250

204

152

kr 575 600

C 350

306

159

kr 852 100

FAKTA Mercedes-Benz C180 BlueEfficiency Coupé

Motor:

4-syl. bensin, 1796 ccm

Effekt:

115 kW (156 hk) v/5000 o/min.
250 Nm v/1600-4200 o/min.

Mål:

459x177x141cm (L/B/H)

Akselavstand:

276 cm

Bagasjevolum:

450 liter

Egenvekt m/fører:

1520 kg

Tillatt totalvekt:

1990 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

223 km/t

Snittforbruk:

0,65 l/mil

CO2-utslipp:

150 g/km

Pris fra:

kr 428.000

Pris som prøvekjørt:

kr 656.000

Konkurrenter: BMW 3-serie Coupé, Audi A5 Coupé

+ Sportslige kjøreegenskaper og god støydemping

- Motor i svakeste laget til å utnytte bilens sportslige kjøreegenskaper

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: