Når utseendet betyr mest
FØRSTEINNTRYKKET: La det være sagt med en gang – Mercedes har mer praktiske modeller enn C-Klasse Coupé. Men det nyeste tilskuddet til den omfattende modellrekken, tar seg unektelig godt ut. Tidligere het den C-Klasse-baserte coupéen CLK, men Mercedes er i ferd med å rydde opp i modellbetegnelsene sine. Det kan jammen være fornuftig, for det er lett å gå i surr når et merke har så mange spesialmodeller og bokstavkoder. Da E-Klasse Coupé og Cabriolet ble lansert for to år siden, var det som erstatning for CLK – trodde vi og mange med oss. Men herrene i Stuttgart fant plass til nok en coupé i porteføljen, C-Klasse Coupé som akkurat har ankommet Norge. Bilen er ganske lik C-Klasse sedan fra frontfanger til B-stolpe, om du velger modellene med sportslig utseende og stor stjerne i grillen. Dørene er gjort bredere for å kompensere for at det bare er to av dem, men uten at de er ubehagelig store og tunge i trange omgivelser. Best for barn Foran er det lite å utsette på komforten. Vår bil var utstyrt med eksklusive sportsseter som sørget for god sideveis støtte for både rygg og lår. Setene gir en høy grad av komfort, men er etter vår smak ikke helt på høyde med de mest eksklusive setene du finner i en BMW. Justeringsmulighetene for seter og ratt bør tilfredsstille de flestes behov for optimal sittestilling. Dashbordet er ryddig, og man lærer raskt å foreta nødvendige innstillinger mens blikket er fokusert fremover og minst en hånd er plassert på rattet. Mercedes Spesial Jeg kom stadig borti hendelen for cruisecontrol når jeg skulle blinke i den ene eller den andre retningen. Jeg har kjørt noen Mercedes-modeller gjennom årene, så det er langt fra første gang jeg sliter med dette. En annen Mercedes-spesialitet er fotbrekket med en liten pedal lengst til venstre nede på gulvet. Utløseren sitter på venstre side av rattet. Sømløst De 156 hestene gjør ikke C180 Coupé til noen racerbil, men kjøreegenskapene er sportslige nok til vesentlig kraftigere motorer. Dette er utvilsomt Mercedes' sportsligste bil til under en halv million kroner. C-Klasse Coupé leveres med fem alternative motorer, to for diesel og tre for bensin. C180 er den svakeste av disse, noe som gir en innstegspris på kr 428.000. Godt utrustet Vår bil hadde tilleggsutstyr for til sammen 228.000 kroner, noe som blant annet innbefattet spesiallakk, designo skinninteriør, panorama glasstak, 7G-Tronic girkasse, avansert navigasjon, intelligent lyssystem, AMG sportspakke, Harman/Kardon lydanlegg og masse annet snacks. Bilen er på plass hos din Mercedes-forhandler i disse dager, så dersom du klarer deg med 2 + 2 seter og setter form foran funksjon, så er det bare å løpe og kjøpe.
Konkurrenter: BMW 3-serie Coupé, Audi A5 Coupé + Sportslige kjøreegenskaper og god støydemping - Motor i svakeste laget til å utnytte bilens sportslige kjøreegenskaper
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |