Fakta om ny B-Klasse
Mercedes letter på sløret foran lanseringen av neste generasjon B-Klasse. Den skal debutere i Frankfurt om et par måneder og er leveringsklar fra november. Foreløpig er det sparsomt med bildemateriale av selve bilen, men Stuttgart er rausere når det gjelder fakta og detaljer om andre generasjon B-Klasse, en bil de hevder blir mer sportslig og effektiv, men like komfortabel og rommelig som forgjengeren. Bilen er senket med fem centimeter, samtidig som sitteposisjonen er mer oppreist enn tidligere. Det lanseres nye motorer og girkasser, og ny elektronikk tilbys, noe som standard-, annet som tilleggsutstyr. - Ingen modellskifter i Mercedes’ historie har inneholdt så mye ny teknologi i en jafs, sier Dr. Thomas Weber, styremedlem med ansvar for forskning og utvikling. - Fremtidige B-Klasse kunder vil få fordeler av et kvantesprang når det gjelder lavt forbruk og CO2-utslipp kombinert med kjøreglede, masse plass og høy sikkerhetsstandard, sier Weber. Cd=0,26 Den kan skryte av meget aerodynamisk design med cd=0,26. Det skyldes at en rekke detaljer er optimert med hensyn til aerodynamikk, som luftstrømmen rundt hjulene, langs undersiden av bilen og strømmen av kald luft til kjøling. Det er utviklet nye bensin- og dieselmotorer samt manuelle og automatiske girkasser til B-Klasse. Alt er utviklet internt av Mercedes og skal produseres ved flere av deres tyske fabrikker. Eco start/stopp blir standard i alle modeller. Turbo De nye firesylindrede bensinmotorene (intern betegnelse M270) er starten på en helt ny motorserie, der forbrenningen er basert på tredje generasjon direkteinnsprøyting som først ble lansert i BlueDirect V6 og V8 i fjor. I B-Klasse har motorene et slagvolum på 1,6 liter, og B 180 byr på 122 hk mens B200 har 156 hk. Maks dreimoment på henholdsvis 200 og 250 Nm er til stede allerede fra 1250 omdreininger. Diesel Slagvolumet er på 1,8 liter, og B 180 CDI yter 109 hk mens B 200 CDI byr på 136 hk. Maks dreiemoment er på 250 Nm ved 1400 o/min. for 109-hesteren og 300 Nm ved 1600 o/min. for 136-hesteren. En annen debut er den nye 7G-DCT dobbel clutch girkassa. Som navnet antyder har den syv trinn og har innebygget elektrisk oljepumpe for start/stopp-funksjonen. Den manuelle 6-trinns girkassa er også nyutviklet og tett beslektet med DCT-kassa. Lavere tyngdepunkt, ny multilink bakaksel og oppgradert ESP skal sørge for mer sportslige kjøreegenskaper, uten at det går på bekostning av komfort. Et sportsunderstell med 20 mm mindre bakkeklaring er tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette har justerbare sportsdempere og Direct Steer-system for de som ønsker en ekstra sportslig B-Klasse. Kollisjonsvarsling Collision Prevention Assist gir visuell og akustisk signal for å varsle føreren om en farlig situasjon, og forbereder den elektroniske bremseassistenten for mest mulig effektiv respons med en gang føreren trår bremsepedalen hardt inn. I motsetning til en del andre systemer som er på markedet, som Volvos City Safety, virker Mercedes’ system også i hastigheter over 30 km/t og egner seg derfor like godt på motorvei som i bytrafikk. Utstyrsjungel Eksempler er adaptive hovedlys, blindsone- og filskiftvarsling, Attention Assist (standard), hastighetsbegrenser, aktiv parkeringsassistent, hold-bremsen-funksjon (standard med 7G-DCT), bakkestartassistent mm.. I forhold til asfalten er setehøyden senket med 86 mm, og som svar på ønsker fra kunder benytter Mercedes en mer oppreist sittestilling i nye B-Klasse enn i forgjengeren. Fleksibel Ifølge Mercedes’ pressmelding har nye B-Klasse en forbedret utgave av det mye omtalte sandwich-gulvet. ”’Energy Space Concept’ betyr at det er designet for å kunne tilpasses modeller med alternative drivlinjer, der gulvet kan modifiseres med en brønn som starter under førersetet og kan romme alternative strømkilder,” heter det i pressemeldingen. Det er vel også en måte å si det på. LES OGSÅ: El så det holder Artikkel fra www.firmabil.no URL: |