[]
[] [firmabil.no] []

Audi utfordrer Lexus


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Det er en underlig opplevelse å kjøre rundt i en stor SUV uten antydning til motorlyd. Audi lanserer nå sin hybride Q5. Vi er blant de første som har kjørt den første konkurrenten til Lexus RX 450h.

Dersom du forestiller deg at det ligger et egg mellom høyrefoten og gasspedalen, kan du kjøre inntil seks kilometer uten å slippe ut eksos. Men du skal være meget varsom - faller du for fristelsen til å tråkke litt for hardt, starter bensinmotoren automatisk.

Det er en av Audis mest populære modeller i Norge som nå lanseres i ny utgave. Q5 har vært på markedet siden 2008 og står i Norge for et salg på ca. 1300 biler i året.

Miljø og muskler
Audi har valgt å kombinere en bensinmotor med en elektrisk motor. Årsaken er at bensinmotorer er populære på alle viktige markeder for Audi, inkludert USA og Kina, mens diesel primært har sin menighet i Europa.

Bensinmotoren er den velkjente 2,0 TFSI som byr på 211 hk. Når denne kombineres med en elektrisk motor på 54 hk, får man en samlet effekt på 245 hestekrefter og et dreiemoment på 480 Newtonmeter.

Du velger selv hvordan drivlinjen skal anvendes - permanent firehjulsdrift er uansett innkoblet.

Ønsker du å kjøre utslippsfritt i urbane strøk, aktiverer du EV-funksjonen. Da har du med fulladet batteri en rekkevidde på inntil seks kilometer, i hastigheter på inntil 100 km/t. Det er omtrent dobbelt så langt og raskt som du kan kjøre med en Prius.

Avansert batteriteknologi
Du kan velge å kjøre bilen med bare bensinmotor, eller du kan aktivere begge motorene samtidig for å foreta ekstra raske akselerasjoner.

Batteriet, bestående av 72 celler, sitter under bagasjerommet og opptar dermed minimalt med plass. Det lades hurtig og automatisk opp hver gang du slipper opp gassen og ruller.

Når batteriet er utladet, starter bensinmotoren automatisk og sømløst uten at du registrerer annet enn et litt endret lydbilde.

For å bedre aerodynamikken er hybridversjonen av Q5 senket med 25 mm og utstyrt med aerodynamiske detaljer, som spesialfelger og deksler under bilen.

Turtelleren er byttet ut med et instrument som viser hvordan du bruker drivlinjen i prosent, samt et som viser spenningen på batteriet. Tar du ut under 30 prosent av maks effekt, kan du kjøre elektrisk.

Når du foretar en kickdown, trer boost-funksjonen i kraft og du kobler inn begge drivlinjer samtidig. Du har da effekt tilsvarende en 6-sylindret motor, og utslipp på nivå med en 4-sylindret.

Sømløst
Standard girkasse i Q5 Hybrid Quattro er 8-trinns Tiptronic som gir raske og effektive skift. Den kan innstilles på Drive eller Sport, og du kan om ønskelig gire manuelt via hendler på rattet.

Bilen har meget gode kjøreegenskaper og høy grad av komfort. På tross av en vekt på nesten to tonn, oppfattes bilen som sportslig. Vekttillegget for den hybride drivlinjen er ca. 130 kg, hvorav litium-ion-batteriet utgjør snaue 37 kg.

Q5 Hybrid Quattro kommer til Norge i oktober, og Audi-ansvarlig Marius Tegneby hos Harald A. Møller forventer å selge ca. 80 av denne modellen i året.

Dersom du er villig til å legge tre kvart million kroner på bordet for en premium SUV, ser vi ingen grunn til at du ikke skal velge en Q5 Hybrid Quattro.

---

Fakta Audi Q5 Hybrid Quattro

Motor:

4-syl. Turbo bensin, 1984 ccm + elektrisk motor

Effekt bensinmotor:

155 kW (211 hk) v/4300-6000 o/min
350 Nm v/1500-4200 o/min

El-motor:

40 kW (54 hk), 210 Nm

Samlet effekt:

180 kW (245 hk), 480 Nm

Mål:

463/190/163 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281,2 cm

Egenvekt:

1985 kg

Bagasjerom:

460-1480 liter (VDA)

0-100 km/t:

7,1 sek.

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk:

0,69 l/mil

CO2:

159 g/km

Pris:

ca. kr 750.000 (ikke fastlagt)

Konkurrenter:

Lexus RX 450h

 

+ Skåner miljøet uten at det går på bekostning av praktiske og sportslige egenskaper

- Det er lite synlig for omgivelsene at du tar hensyn til miljøet


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: