Ny BMW 1-serie på veien
FØRSTEINNTRYKKET: Til høsten kommer en ny generasjon BMW 1-serie til Norge. Vi dro til Berlin for en første prøvetur. La det være sagt med en gang – dette er ingen småbil som skal slåss med de rimeligste modellene i segmentet. Til det er den alt for påkostet. Men når det kommer til kjøreglede og kvalitetsfølelse, er det få biler på dette nivået i kompaktklassen. Som familiemedlem Mini tilbyr BMW stylingpakker for de som ønsker en spesiell 1-serie. Disse byr på eksklusive detaljer i eksteriør og interiør, og du kan velge mellom Urban og Sport. Og i kjent BMW-stil fins det selvsagt også et rikholdig tilbehørsprogram, med utstyr som normalt er forbeholdt større og dyrere biler. Kjøreglede Det er uproblematisk å cruise i 200 km/t på Autobahn. Kjøreegenskaper og støynivå er som i langt større biler. Kjent oppskrift Ved lanseringen i september tilbys nye 1-serie med fem firesylindrede motorer, dieselutgavene 116d, 118d og 120d og bensinmodellene 116i og 118i. Siden vil det også komme en 116d EfficientDynamics Edition med en 116-hesters 1,6-liter som klarer seg med et snittforbruk på 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. TwinPower Turbo De som foretrekker diesel kan velge mellom tre alternative 2-litere - 116d med 116 hk / 260 Nm, 118d med 143 hk / 320 Nm eller 120d med 184 hk / 380 Nm. 6-trinns manuell girkasse er standard, men motorene kan også kombineres med 8-trinns automatkasse med mulighet for manuell styring via hendler på rattet. Standard på alle modeller er en knapp på midtkonsollen med tre innstillinger, Comfort, Sport og Eco Pro, som påvirker motor og gassrespons. Nye 1-serie kan mot pristillegg leveres med Servotronic og variabel sportsstyring. Den tilbys også med adaptivt chassis med elektronisk styrt demperregulering. Kraftpakker Bensinutgaven er kjapp og smidig med sine 170 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Newtonmeter. 120d med sine 184 hk og 380 Nm gir virkelig sportslige egenskaper i 1-serien, med kjapp akselerasjon og meget bra bunndrag. Den avanserte 8-trinns automatgirkassen fra ZF, som er utviklet for langt kraftigere motorer og større biler, gir sømløse girskift og reduserer forbruket sammenlignet med manuell girkasse. 5-dørs viktigst BMW Norge er optimistiske med hensyn til den nye modellen og vil bruke større ressurser på markedsføringen av 1-serie enn tidligere. I toppåret 2007 ble det solgt ca 900 eksemplarer av 1-serie i Norge, målet for 2012 er 1200 biler. Mest populære modell i Norge blir 116d som får en startpris på kr 279.900 – ca 30.000 kroner mer enn modellen den erstatter. Sportslige kjøreegenskaper, høy grad av komfort og opplevd kvalitet forsvarer en høyere pris enn ”dusinvarer” i kompaktklassen.
---
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |