[]
[] [firmabil.no] []

Ny BMW 1-serie på veien


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Til høsten kommer en ny generasjon BMW 1-serie til Norge. Vi dro til Berlin for en første prøvetur.

La det være sagt med en gang – dette er ingen småbil som skal slåss med de rimeligste modellene i segmentet. Til det er den alt for påkostet. Men når det kommer til kjøreglede og kvalitetsfølelse, er det få biler på dette nivået i kompaktklassen.

Som familiemedlem Mini tilbyr BMW stylingpakker for de som ønsker en spesiell 1-serie. Disse byr på eksklusive detaljer i eksteriør og interiør, og du kan velge mellom Urban og Sport.

Og i kjent BMW-stil fins det selvsagt også et rikholdig tilbehørsprogram, med utstyr som normalt er forbeholdt større og dyrere biler.

Kjøreglede
BMW er fortsatt det eneste merket som tilbyr en bakhjulsdrevne biler i dette segmentet. Nye 1-serie er mer sportslig enn modellen den erstatter, samtidig er komfort- og kvalitetsnivået løftet flere hakk.

Det er uproblematisk å cruise i 200 km/t på Autobahn. Kjøreegenskaper og støynivå er som i langt større biler.

Kjent oppskrift
Nye 1-serie har beholdt karaktertrekkene fra sin forgjenger, men den har fått moderne BMW-look. Dessuten har den vokst 85 mm i lengde og 17 mm i bredde. Akselavstanden er økt med 30 mm, noe som primært kommer baksetepassasjerene til gode.

Ved lanseringen i september tilbys nye 1-serie med fem firesylindrede motorer, dieselutgavene 116d, 118d og 120d og bensinmodellene 116i og 118i.

Siden vil det også komme en 116d EfficientDynamics Edition med en 116-hesters 1,6-liter som klarer seg med et snittforbruk på 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

TwinPower Turbo
Bensinmotorene er nyutviklede 1,6-litere med turbo. 116i byr på 136 hk og et dreiemoment på 220 Nm. Velger du 118i får du hele 170 hk og 250 Newtonmeter.

De som foretrekker diesel kan velge mellom tre alternative 2-litere - 116d med 116 hk / 260 Nm, 118d med 143 hk / 320 Nm eller 120d med 184 hk / 380 Nm.

6-trinns manuell girkasse er standard, men motorene kan også kombineres med 8-trinns automatkasse med mulighet for manuell styring via hendler på rattet.

Standard på alle modeller er en knapp på midtkonsollen med tre innstillinger, Comfort, Sport og Eco Pro, som påvirker motor og gassrespons.

Nye 1-serie kan mot pristillegg leveres med Servotronic og variabel sportsstyring. Den tilbys også med adaptivt chassis med elektronisk styrt demperregulering.

Kraftpakker
Under presselanseringen i Berlin fikk vi prøvekjøre to forskjellige motorer, 118i med manuell girkasse, samt 120d med automatkasse.

Bensinutgaven er kjapp og smidig med sine 170 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Newtonmeter.

120d med sine 184 hk og 380 Nm gir virkelig sportslige egenskaper i 1-serien, med kjapp akselerasjon og meget bra bunndrag.

Den avanserte 8-trinns automatgirkassen fra ZF, som er utviklet for langt kraftigere motorer og større biler, gir sømløse girskift og reduserer forbruket sammenlignet med manuell girkasse.

5-dørs viktigst
Det er 5-dørs kombikupe som først kommer i ny støpning. 3-dørs kombi lanseres om et år, og først høsten 2013 kommer 1-serie coupé og cabriolet i nye utgaver.

BMW Norge er optimistiske med hensyn til den nye modellen og vil bruke større ressurser på markedsføringen av 1-serie enn tidligere.

I toppåret 2007 ble det solgt ca 900 eksemplarer av 1-serie i Norge, målet for 2012 er 1200 biler.

Mest populære modell i Norge blir 116d som får en startpris på kr 279.900 – ca 30.000 kroner mer enn modellen den erstatter. Sportslige kjøreegenskaper, høy grad av komfort og opplevd kvalitet forsvarer en høyere pris enn ”dusinvarer” i kompaktklassen.

Priser BMW 1-serie

Modell

Gir
Effekt
Dreiemoment
Pris
116i
Man.
136 hk
220 Nm
kr 299.900
116i
Aut.
136 hk
220 Nm
kr 323.000
118i
Man.
170 hk
250 Nm
kr 369.900
118i
Aut.
170 hk
250 Nm
kr 389.300
116d
Man.
116 hk
260 Nm
kr 279.900
116d
Aut.
116 hk
260 Nm
kr 303.300
118d (136)
Man.
136 hk
320 Nm
kr 304.900
118d (136)
Aut.
136 hk
320 Nm
kr 327.700
118d
Man.
143 hk
320 Nm
kr 311.500
118d
Aut.
143 hk
320 Nm
kr 334.300
120d (163)
Man.
163 hk
380 Nm
kr 354.800
120d (163)
Aut.
163 hk
380 Nm
kr 374.200
120d
Man.
184 hk
380 Nm
kr 381.700
120d
Aut.
184 hk
380 Nm
kr 401.100

---

Fakta BMW 118i
Motor:
4-syl. TwinPower Turbo bensin, 1598 ccm
Effekt:
125 kW (170 hk) v/8000 o/min,
250 Nm v/1500-4500 o/min
L/B/H:
432/177/142
Akselavstand:
269,0 cm
Egenvekt:
1370 kg
Bagasjerom:
360-1200 liter (VDA)
0-100 km/t:
7,4 sek.
Toppfart:
225 km/t
Snittforbruk:
0,58 l/mil
CO2:
134 g/km
Pris:
fra kr 369.900

Konkurrenter: Audi A3, Mercedes-Benz B-Klasse, Lexus CT 200h


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: