[]
[] [firmabil.no] []

Mer folkelig Jaguar


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Jaguar XF har en design som det er lett å like. Nå får den en ny dieselmotor og blir i bedre stand til å konkurrere med volumselgere fra Audi, BMW og Mercedes.

I dag starter prisene på en XF på 780.000 kroner, og dermed har Jaguar lite å fare med mot volumselgere fra de tyske merkene. Det er nemlig de rimeligste modellene med 4-sylindret dieselmotor som står for volumet.

Men over sommeren får den britiske produsenten en ny motor som senker innstegsprisene på XF med nærmere 200.000 kroner. Dessuten får bilen en ansiktsløftning.

Selv om tilsvarende modeller fra Audi, BMW og Mercedes tilsynelatende starter på et noe lavere nivå, hevder Jaguar Norge at deres priser er konkurransedyktige når man sammenligner på et normalt utstyrnivå, og enda gunstigere på et høyere utstyrnivå.

Harmonisk
På papiret har Jaguar den kraftigste motoren i dette beitet. 2,2-literen byr på 190 hk og 450 Newtonmeter (se tabell nederst i artikkel).

Standard girkasse er en 8-trinns automat fra ZF – en perfekt match som gir sømløse og raske skift. En tilsvarende girkasse benyttes for øvrig av BMW.

Motoren er trekkvillig med et solid bunndrag. Dessuten er den meget stillegående, takket være støydempende tiltak rundt motoren spesielt og i hele bilen generelt.

Milsluker
XF er en milsluker som egner seg for lange turer på Autobahn, eller på svingete landevei.

Sportsseter med god støtte og mange justeringsmuligheter gjør et det er lett å finne seg til rette bak rattet. Dashbordet er ryddig, for Jaguar har ikke latt seg friste til å legge inn flere knapper og brytere enn strengt tatt nødvendig. Bra!

Girvelgeren er et elegant aluminiumshjul som forsvinner ned i midtkonsollen når den ikke er i bruk. Kjøreglade sjåfører kan velge mellom Drive og Sport, og rattet har spaker for den som ønsker å gire manuelt.

Facelift
Parallelt med lanseringen av den nye dieselmotoren har Jaguar foretatt en lett ansiktsløftning av XF. Det innebærer nytt panser og støtfanger, nye lykter med J-formede LED kjørelys samt en kromlist i de nedre luftinntakene.

Interiøret er frisket opp med nye farge- og materialvalg, og nye tilbud når det gjelder underholdning og navigasjon.

Med XF 2,2D får Jaguar et nytt salgsargument i kampen mot tyske giganter, og om et års tid har de trolig også en sporty XF stasjonsvogn i porteføljen. Men selv med en mer komplett lineup, vil Jaguar i overskuelig fremtid forbli et nisjemerke.

Ønsker du en luksuriøs, komfortabel og sportslig bil som skiller seg ut fra mengden, er det ingen grunn til at du ikke skal vurdere en Jaguar XF neste gang du skal handle bil.

Jaguar XF og viktigste konkurrenter:

 

Jaguar
XF

BMW
520d

Audi
A6

Mercedes
E220 CDI

L/B/H

496/188/146

489/186/146

491/187/146

486/185/147

Akselavst.

291 cm

296 cm

291 cm

287 cm

Vekt

1745 kg

1625 kg

1685 kg

1660 kg

Effekt

190 hk

184 hk

177 hk

170 hk

Dreiemoment

450 Nm

380 Nm

380 Nm

400 Nm

0-100 km/t

8,5 sek.

8,1 sek.

8,7 sek.

8,4 sek.

CO2

149 g/km

137 g/km

129 g/km

129 g/km

Ant. 2010*

33

1201

519

1539

* Antall biler registrert 2010 ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken

---

Fakta Jaguar XF 2,2 D 190 hk

Motor:

4-syl. turbodiesel, 2179 ccm

Effekt:

140 kW (190 hk) v/3500 o/min
450 Nm v/2000 o/min

L/B/H:

496/188/146

Akselavstand:

291 cm

Egenvekt:

1745 kg

Bagasjerom:

540 liter (VDA)

0-100 km/t:

5,5 sek.

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk:

0,54 l/mil

CO2:

149 g/km

Pris:

kr 598.500

Lansering:

September 2011

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: