Fabia i Monte Carlo-utgave
NETTKJØRT: Edition Monte Carlo høres jo unektelig heftig ut. Når det står 86 hester på stallen sier det seg selv at du ikke kan forvente noen racerbil. For å gjøre det helt klart med en gang: At Skoda har valgt å pryde denne Fabia-utgaven med Monte Carlo-logo går mer på utstyr enn på kraft og fart. Utseendet skiller seg fra en vanlig Fabia ved at taket er sortlakkert slik som på toppversjonen Fabia RS. Sportslig preg I tillegg til normalt Fabia-utstyr, har Monte Carlo-utgaven sportsunderstell, Climatronic med kjøling av hanskerommet, tåkelys foran med hjørnefunksjon, samt ekstra stor kjørecomputer, kalt Maxi-dot. Den Skoda-kyndige vil ellers se at interiøret er frisket opp med sportspedaler, sportsratt i skinn og sportsseter i stoff. Dessuten har bilen ekstra mørke ruter bak, en detalj som kalles Sun-set. Greie kjøreegenskaper Kjøreegenskapene kaller ikke på de helt store superlativene, men kan beskrives som «helt greie». Monte Carlo-utgaven er som nevnt satt opp med sportsunderstell, noe som tilsier at den er noe stivere enn standardoppsettet uten at det i særlig grad går ut over kjørekomforten. Hjulopphenget svelger unna dårlig vei i en slik grad at slag og vibrasjoner bare i liten grad overføres til karosseri og ratt. Styringen, som har progressiv styreservo, kunne gjerne hatt noe bedre styrerespons. Seks motorvarianter Monte Carlo-utgavene er ikke begrenset til denne ene motorvarianten med 86 hester. 1,2-literen kan du også få med enten 70 eller 105 hester, eller du kan velge TDI-motorer med 75, 90 eller 105 hester. Den raskeste av disse er den største av de tre bensinmotorene, som kan vise til en akselerasjon fra null til hundre på 10,1 sekunder. Til sammenligning, i råskinnet Fabia RS, med 7-trinns DSG-gir og samme 180-hesters motor som i Polo GT, går akselerasjonen unna på 7,3 sekunder. FAKTA Skoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo
Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Opel Corsa, Peugeot 207 med flere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |