[]
[] [firmabil.no] []

Slik blir Mazda CX-5


Stein Pettersen



Når bilutstillingen i Frankfurt åpner i september har crossoverbilen CX-5 gått fra konseptbilen Minagi til ferdig produksjonsbil. Nå slippes de første bildene.

Det begynner å bli en vane for bilprodusentene å slippe bilder av biler som skal debutere i forkant av utstillingene.
 
Årsaken er selvsagt at man ikke skal drukne i informasjonsoverfloden som preger slike utstillinger.
 
Når det er sagt ser CX-5 til å ha det som skal til for også å bli tatt bilder av når utstillingen starter.
 
Bilen som skal angripe konkurrenter som BMW X1, Audi Q3 byr på utstrakt bruk av Mazdas nyutviklede Skyactiv-program.
 
For CX-5 sin del handler det om nyutviklede motorer, girkasser og chassis.
 
LES MER OM SKYACTIV HER
 
Mer interessant for Europa
Crossovere som CX-5 har vært populære i USA, og Mazda har hatt stor suksess med storebroren CX-7, en bil som ikke har blitt noen stor hit her i Norge, til tross for gode tilbakemeldinger også fra oss.
 
LES OM CX-7 MED BENSINMOTOR HER
 
LES OM CX-7 MED DIESELMOTOR HER
 
Først ut i Europa kommer CX-5 med en toliters bensinmotor, og to forskjellige versjoner av Mazdas 2,2-liters dieselmotor.
 
Alle versjonene skal ha utslipp under 120 gram.
 
Likevel skal de klare å presse 160 hester ut av bensinmotoren, trolig noe tilsvarende for den sterkeste av dieselmotoren.
 
Så langt kjenner vi ikke forbrukstallene, men skal man krype under 120 gram – må man også under 0,5 liter per mil.
 
Likheten med konseptbilen Minagi som vi så i Genève tidligere i år er stor.
 
SE MINAGI HER
 
Bilen er etter alt å dømme på plass i butikkene en gang etter nyttår, sannsynligvis kan du lese en prøvekjøring av den her i god tid før det.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: