Elektrisk supersportsbil fra Bristol
De nye eierne av den tradisjonsrike engelske bilprodusenten Bristol Cars jobber med en helt ny firehjulsdrevet elektrisk superbil for lansering i 2013. Restene av Bristol Cars ble tidligere i år kjøpt av Kamkorp Autocraft, et selskap som tilhører selskapsstrukturen rundt Frazer-Nash og den indisk-britiske foretningsmannen Kamal Siddiqis. Nå avslører det engelske magasinet EVO hva som er årsaken til kjøpet. Etter å ha jobbet med elektriske drivlinjer i 20 år, har Frazer-Nash etablert seg som en av de virkelige ekspertene på ladbare hybrider med ulike løsninger for range extendere. Kanskje du synes det er noe kjent med dette navnet? Kamkorp var nemlig selskapet som i 2003 kjøpte Think. Vil vise frem Målet med å kjøpe Bristol, skal være å vise fram teknologien selskapet besitter, og bygge en ny Bristol som skal bli i stand til å nå en toppfart på 320 kilometer i timen mens den frakter fire personer med ”absolutt komfort”, med et forbruk på 0,43. I stedet for å bygge en helt ny bil fra bunnen, ønsker man å bruke en allerede eksisterende plattform, men med hele den avanserte drivlinjen de har designet. Bilen fra Bristol blir dermed en klar konkurrent til Fisker Karma som vi nylig kjørte. LES OM VÅRT MØTE MED FISKER KARMA Fire motorer Systemet fra Frazer Nash inneholder to dobbeltmotor-installasjoner foran og bak, noe som gjør den nye bilen firehjulsdreven. Bilens batterikapasitet på 14 kW/t kan lades enten direkte fra veggkontakten, gjennom regenerering ved bremsing, eller via en Wankel-motor som går på 3500 omdreininger. Wankelmotor i en ladbar hybrid har vi allerede kjørt, nemlig i en elektrisk konseptbilvariant av A1. Som alltid er det et spørsmål om når dette kan skje. Selve systemet ser imidlertid svært lovende ut, med en kraftig motor som driver hvert hjul, og som på den måten eliminerer behov for differensialer. Malaysia Frazer-Nash samarbeider med Proton, som eies av den malaysiske staten, og viste frem Proton Exora REEV under årets «Future Car Challenge» som gikk fra Brighton til London. Den vant klassen sin med et forbruk som tilsvarer 0,286 liter per mil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |