Langt på vei sportslig
NETTKJØRT: Renault Mégane Coupé kjørte vi første gang på forsommeren i fjor. Nå har vi endelig kjørt Scirocco-konkurrenten på norsk asfalt. Coupé-utgaven av Mégane, med sin særpregede og friske front, ble i utgangspunktet lansert så tidlig som i 2008. Med små modifikasjoner var den tilgjengelig for pressen samtidig med lanseringen av cabriolet-utgaven, som offisielt heter Coupé-Cabriolet, under den internasjonale pressekjøringen i Spania i fjor vår. LES: Vårt førsteinntrykk av ny Mégane I mellomtiden har det tatt noe tid før den nye norske importøren, RBI Norge AS, har fått på plass alle brikker i sitt forhandlernett. Nå er RBI, som er et selskap under samme paraply som Mitsubishi-importøren, for lengst oppe og går, og dermed ser vi stadig flere av produsentens nye modeller også norske veier. Trivelig førermiljø Bakseteplassen er ikke bilens sterke side, både takhøyden og benplassen er for beskjeden til å kunne kalles rommelig. Standardutstyret som inkluderer blant annet cruise control, kjørecomputer, to-sone automatisk klimaanlegg og regnsensor, er på vår prøvebil toppet opp med navigasjon, panoramaglasstak og tonede ruter bak. Sportslige linjer En tredje ting er at sidedørene er så brede – dørbladet måler hele 140 cm – at det er vanskelig å komme ut av og inn i bilen når du parkerer på normalt brede p-plasser på kjøpesenteret. Sånn sett er coupé-utgaven mindre praktisk i bruk enn femdørsutgaven av samme bil. Chassiset har et mer sportslig oppsett enn på femdørsutgaven, takket være lavere og stivere fjæring. Dermed absorberer den ikke fullt så mye av dårlig asfalt og trikkeskinner. Styringen kan ikke kalles kontant, men har fullt ut akseptabel respons – altså tilbakemelding fra underlaget. Alt i alt fremstår Mégane Coupé med akseptable kjøreegenskaper, men vår mening er at Volkswagen Scirocco har en tydeligere sportslig appell. Muskler og pris Når vi snakker om sportslig følelse, er det først og fremst chassis-oppsettet som utgjør en forskjell, men også motoriseringen. Mégane Coupé slutter der Scirocco begynner, for å si det sånn. Her i landet er nemlig 1,4-liter med 130 hester det kjappeste motoralternativet på Mégane Coupé, mens prislista på Scirocco starter med 1,4-liter med 122 hk, og inneholder både 160 hk TSI og 140 hk TDI før den topper seg med 2.0 TSI med 210 hk. I rettferdighetens navn må vi legge til at Mégane Coupé med 130 hk koster 30.000 kroner mindre enn Scirocco med 122 hk. Med andre ord får du mer bil for pengene ved å velge Mégane Coupé – mer krefter og noe mer plass – men til dette bildet hører også at du sannsynligvis får mer igjen for bruktbilen ved å satse på det tyske merket.
Konkurrenter: Volkswagen Scirocco, Hyundai Veloster. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |