BILDESPESIAL: Audis Messerschmitt
Audi melker sin Urban Concept-oppskrift for alt den er verdt. Nå er det kommet skisser av enda en versjon som fortsetter å vise hvor glupe Messerschmitt egentlig var for 50-60 år siden. OPPDATERT MED 35 NYE BILDER Oppskriften på 1+1 biler er eldgammel. Det er morsomt at Audi fornyer interessen. Det er antakelig også et tegn i tiden at de velger løsningen med setene nesten ved siden av hverandre – folk har kanskje behov for litt tettere kontakt nå som så mye av omgangen skjer via nett og asosiale medier. For det logiske, dersom man skulle laget en virkelig bybil, ville vært å bruke Messerschmitt-oppskriften, med tandem-seter. Men å ha passasjeren langt der bak, er kanskje ikke det hyggeligste, selv om det hadde gitt den smaleste bilen. Og alle som beveger seg på to hjul i tette byer, vet at det er bredden som betyr noe, lengden er ikke på langt nær så kritisk. Så i stedet for å velge tandem, har Audi valgt å legge setene litt forskjøvet ved siden av hverandre. En oppskrift du finner på de nydelige gamle racerne fra Salmson og Amilcar og sågar på noen Bugattier. Der sitter dere ved siden av hverandre, men siden du sitter litt foran den hvinende passasjeren din kunne karosseriet bygges smalere. Det er hoftene som tar plass – ikke beina der de stikker frem. Vi fortalte om Urban Concept for noen dager siden. Nå har de gjort familien større, med skisser av Urban Concept Spyder. Akkurat som Messerschmitt holdt på. Det tok ikke lang tid før de også presenterte oss for en cabriolet-utgave, med minimal frontrute. Og i den firehjuls FMR Tiger 500-utgaven, var det en av de morsomste bombene du kunne feire inngangen til 60-årene med. Audi må gjerne påstå, som de gjør, at bilen ikke passer inn i noen kjente kategorier. Men at den på en enestående måte kombinerer egenskapene til en racerbil, en leken bil og en bybil i det de kaller et radikalt, nytt konsept. Velkommen etter, sier vi andre.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |