Chevrolet feirer i Frankfurt
Det skulle bare mangle at Chevrolet ikke feiret sine 100 år på Frankfurt-utstillingen. Men de gjør det forsiktig, med to spennende gjenbruk. Chevrolets problem for tiden er at ingen riktig vet hva det er for noe. Er det store amerikanere, med Corvette i spissen, eller er det koreanske Opeler som faktisk igjen blir mer og mer europeiske. Til de grader, faktisk, at salgsmålet nå er 1 mill. Chevrolet i Europa årlig om bare et par år, og mye, mye mer av produksjonen i Europa. Men la ikke denne personlighetsspaltningen distrahere fra de to konseptbilene Chevrolet stiller med i Frankfurt. Den første er Miray – et navn som minner og nok får deg til å tenke Stingray og andre muskelfenomener. En lav, liten toseter med en hybrid drivlinje (2 x 15 kW elmotorer på forhjulene, en 1,5 liters turbo med litt hester bak) som er tegnet, bygget og utviklet i Korea der Miray faktisk betyr Fremtid. Og jommen er det en del fremtidstanker her. Utvendig LED-dekorasjoner, for eksempel, som skaper helt nye linjer når bilen beveger seg, og som gir karbonfiber-karosseriet en egen glød. Innvendig er det også masse dekorasjonsbelysning, og instrumentene er ganske originale, der du får informasjonene ved hjelp av projeksjon bakfra. Midtkonsollen, med berøringsskjermen, ”flyter nedover mot en aluminiumsramme som minner om jetjagerens nese når den går inn for landing med alle hjulene ute.” Copy-skriverne er ganske oppsatt på å forbinde denne lille barchettaen med jetfly – av en eller annen grunn. Jeg liker bedre å se glimt av gamle Corvetter i den doble cockpit’en og i støtfangeantydningene foran og bak. Og bli minnet om de nydelige, tette to-seterne Chevrolet kom med i sekstiårene, Monza SS eller Corvair Super Spyder for eksempel. Denne bilen debuterte i Seoul i mars. Chevrolet Colorado Rally Concept har vi derimot ikke skrevet om. Den debuterte på en bilutstilling i Buenos Aires og er på mange måter akkurat det vi forbinder med Chevrolet: en skikkelig arbeidshest. Denne gangen i form av en firehjulsdrevet muskelbunt med dobbelkabin og plan. Chevrolet har faktisk bygget to konseptutgaver av denne bilen, den første ble vist i Bangkok i april, og denne hektiske Colorado-aktiviteten kan jo tyde på at de pønsker på noe nytt i dette segmentet snart. Det er ikke mye vi blir fortalt om innholdet, 18-tommere, racing-støtdempere, 2,8 liter turbodiesel og to 5,5 hester vinsjer – en i hver ende – er det som er konkret. Men bilen gir klart uttrykk for at den har krefter, fronten er helt utvilsom og i meget god Chevrolet Truck tradisjon. Glimtet av den utvendige drivstoffpåfyllingen er et hyggelig, sentimentalt lite grep, og siden bilen også heter noe med Rally, har den både fempunkts seler og et skikkelig opplegg for satellitt-kommunikasjon. En skikkelig tøffing fra ranch-miljø og en koreaner som henvender seg til europeiske sportsvogntryner er vel en klar demonstrasjon av hvor Global Chevrolet er.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |