Endelig: Volkswagen Up avslørt
VW har sluppet de første bildene av Up. Nå ser vi at det er ikke bare posisjonen som Verdens Største Bilprodusent de skal fravriste Toyota! Det er nøyaktig fire år siden VW viste oss den første Up på Frankfurt-utstillingen. Før det hadde de allerede vist oss sitt Iroc-konsept som ble til ScIROCco, så det var ikke vanskelig å tenke seg at den nye skulle bli til Lupo. Etter det har VW bombet oss med den ene spenstige Up-varianten etter den andre, med spennende lay-out (hekkmotor for eksempel) og avant garde spesifikasjoner. Og vi har ventet spent, inntil det begynte å slippe gjennom meldinger om at hele konseptet var i ferd med å vannes ut. I dag er de første bildene sluppet, sammen med ganske få detaljer. Men allikevel nok til at det begynner å ane oss at ikke bare skal VW overta førsteplassen blant bilprodusentene – i volum – fra Toyota. De skal også overta plassen som den mest forsiktige, forutsigbare fabrikken. Det er sannsynligvis det som er nødvendig for å bli størst, dessverre. Men se på bilen. Kunne den blitt mer Lupo om den hadde vært en direkte avlegger av den gamle Lupo? Samme karakterløse fronten som VW omhyggelig har utviklet de siste årene, mens alle andre, se bare på Audi og Skoda, har vært opptatt av å gi ansiktet en gjenkjennelig karakter. En profil som ikke sier annet enn at her har vi enda en snill småbil, og en hekk som ser ut som neste generasjon Think. Hyperkompetent, selvfølgelig, men karakterløs sammenlignet med, for eksempel, den nye Panda eller den kommende Twingo eller det vi vet koreanerne boltrer seg med for tiden. Det som kan bli litt spennende er det VW kaller en ny generasjon tresylindret 1-liters bensinmotor med 60 eller 75 hk. Begge får et utslipp på godt under 100 gram, og begge skal være ganske livlige – men plassert foran, drivende forhjulene. En LNG-motor kommer neste år og en elutgave i 2013. Tre versjoner kommer, heldigvis er i hvert fall de navnene litt originale: ”Take Up”, ”Move Up” og ”High Up” og i tillegg skal man få kjøpt en ”Kid Box” hvis ønsket er å ha tilgjengelig utstyr for unger ombord i bilen. En City Box for bykjøringsformål og en ”Travel Box når du – muligens – skal tvers igjennom Kontinentet. Viktigere er det kanskje at bagasjerommet måler mellom 251 og 951 liter, avhengig av hvordan setene står. Og at bilens akselavstand er ganske voksen: 242 cm, samt at det hele måler 354 x 164 x 148 cm. Dessuten forteller VW at de har hentet elektroniske hjelpemidler av den typen som hittil har vært reservert dyrere biler, for eksempel en bremseassistent som automatisk hiver ut ankeret ved 30 km/t dersom du selv ikke er alert nok. Med den type laserbasert virksomhet kan vi sikkert gå ut fra aktiv fartsholder og andre gode hjelpemidler. Infotainment-avdelingen tilhører også neste generasjon fra Navigon og smaker meget mer av Smarttelefon enn av forrige ukes sat-nav/stereo. Vi vet at VW ikke har hatt særlig suksess med sine aller minste, dagens Fox, fra Brasil solgte ca. 8.000 enheter første halvår i år, men vi kan vel ikke akkurat kalle den State of the Art. Dessuten er det flere av merkene under VW-paraplyen som med tiden skal benytte seg av denne NSF (New Small Family) plattformen, så jeg er sikker på at den blir en suksess. Synd bare at de ikke har tatt en eneste sjanse her. Men jeg regner med at både aksjonærene og Toyota kommer til å bli fornøyde. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |