[]
[] [firmabil.no] []

Audi A6 – Flerbruksbil på godmåten


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Audi A6 Avant gir deg strålende førermiljø, bedre plass og en god miks mellom familiebil og kjøreglede.

Dagens utgående A6 Avant ble lansert allerede i 2004, og fikk en facelift i 2008. Ikke at det så ut til å hjelpe så mye på salgstallene her hjemme. I 2006 var A6 Norges 20. mest solgte bil, deretter har plasseringene blitt 25, 32, 45 og i fjor 64 med 519 biler. Toppåret i antall 2007 solgte man 1762.
 
Tallene sier ikke så mye om Audis markedsutvikling som merke – men modellutvalget har stadig blitt større, og en bil som Q5 har helt opplagt kapret en god porsjon A6-kunder.
 
Marius Tegneby hos importøren Harald A. Møller sier at målet for nye A6 er 1200 biler i året. De regner med at det vil fordele seg på 600 stasjonsvogner, 300 sedaner og like mange av den kommende allroad-modellen.
 
I våre tester har forrige generasjon A6 fått mye ros for sine allround-egenskaper – de er videreført og har blitt bedre i den nye.
 
Skarpe linjer
Audi A6 følger designlinjene som vi ikke minst kjenner igjen fra A7. Riktignok skiller den seg ikke ut på samme måte som coupeen, men den har fått et klart definert utseende. Selv om man ikke er i tvil om at dette er en A6, er utseendet moderne og skarpt.
 
Gjør man som mange norske kunder, bestiller bilen med S line – får man med det litt mer aggressive inn i bilen.
 
Innvendig har man hentet mye fra storebror A8.
 
MMI-systemet som styrer navigasjon og underholdning, samt en del oppsettsfunksjoner for bilen, er etter min mening det mest intuitive av de tre premiumkonkurrentene.
 
Hjulet og knappene sitter bak girspaken, og til tross for at det har blitt litt mer knapper, er de ekstremt enkelt å betjene etter kun noen minutter.
 
Navigasjonssystemet med direktetilgang til Googlemaps er både teknologisk interessant – og gir en ny dimensjon til det å finne frem, selv om det har gått ganske greit også med tidligere versjoner…
 
Følelsen av kvalitet er ytterligere løftet, det er ikke lett å sette fingeren på hva man har gjort – men det fungerer.
 
Sånn sett er det morsomt å se, særlig hos BMW og Audi, at de stadig klarer å løfte opplevelsen til tross for at du ikke helt ser hvor det kan gjøres.
 
Førersetene i bilene som var tilgjengelige da BilNorge var på presselanseringen i Tyskland, hadde mengder med justeringer. Du skal være usedvanlig vrien om du skal unngå å finne en god sittestilling.
 
Det finnes tre ulike seteløsninger for A6. Normalseter, komfortseter og sportsseter.
Komfortsetene har såkalte pneumatiske sidevanger – hva det betyr? Jo det betyr at du kan pumpe luft inn i sidestøttene på setet slik at du kan få det akkurat passe stramt. I tillegg kan du få masasje og ventilasjon…
 
Lettere til bens
Audi er langt langt fremme når det kommer til bruk av aluminium.
A6 føles lett i forhold til størrelsen, og har fått bedre styrefølelse. Den trives godt når det begynner å svinge utenfor autobahn, selv om den mangler litt på å gi like gode tilbakemeldinger som BMW 5-serie og Jaguar XF.
 
Uten luftfjæring er A6 stram, men fortsatt komfortabel. Erfaringen også fra sedanutgaven av A6 tilsier at standardoppsettet vil fungere for de aller fleste, og at de 23.331 kronene kan brukes til noe annet.
 
På motorsiden starter bensinutvalget med en 180-hesters bensinmotor med eller uten automatgir og går via en 2,8-liter på 204 hk til toppmodellen med 3.0 og 300 hester. På de to største bensinmotorene er det mulig å få firehjulsdrift.
 
Enda mer spennende er det på dieselsiden. Riktignok vil nok de fleste norske forbrukere kaste seg over toliteren på 163 eller 177 hestekrefter. Denne kan imidlertid foreløpig ikke kombineres med firehjulsdrift - noe som nok vil skuffe en del kunder.
 
Kraftdieselen 3.0 TDI finnes i tre ulike ugaver. En på 204 og en med 245 hestekrefter samt en ny monsterdiesel med biturbo og 313 hestekrefter. Mer om den siste kan du lese i Bil 10 som er rett rundt hjørnet.
 
Større
Nye Audi A6 er blitt større enn sin forgjenger. Først og fremst innvendig. Den økte akselavstanden har gjort det lettere å utnytte plassen.
 
Særlig i baksetet vil man merke stor forskjell. Her tar man også et solid tak overfor BMW som ikke er overdrevent sjenerøse på dette punket.
 
530 liter er riktignok fremdeles et stykke bak monsterbagasjerommet i E-Klasse, men større enn hos BMW.
Muligheten for å utstyre A6 med all verdens elektronikk er definitivt til stede når du begynner å rote i ekstrautstyrslista.
 
A6 Avant starter på 500.000 for en 163-hesters TDI med manuell kasse.
 
Fakta Audi A6 Avant 2.0 TDI Multitronic

Motor:

4-sylindret turbodiesel 1968 ccm

Effekt:

130 kW (177 hk)
380 Nm v/1750 - 2500 o/min

Mål:

497 x193,1 x 141,8 cm L/B/H

Akselavstand:

291 cm

Bagasjerom:

565/1680 liter

Egenvekt m/fører:

1865 kg

Aks. 0-100 km/t:

9 sek.

Toppfart:

222 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mi

CO2-utslipp:

132 g/km

Pris:

kr 524.000

 
 
Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse.
 
+ Strålende allrounder, meget bra interiørkvalitet og bra motorutvalg.
- Ikke like morsom å kjøre som 5-Serie.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: