Endelig: Ny Porsche 911
I dag kan vi endelig presentere de første offisielle bilder av neste Porsche 911, etter år og måneder med stadig tettere lekkasjer og spionbilder. Vi presenterte spionbilder og mange detaljer om nye 911 med kodenavn 991 for to uker siden. I dag bekrefter Porsche at den skal debutere på Frankfurt-utstillingen i september og at den er leveringsklar i begynnelsen av desember. Utålmodige kunder kan legge inn sin ordre allerede fra 1. september. Klassisk Akselavstanden er strukket med 100 mm, og sporvidden er økt. Kombinert med sportslige felger og hjul (inntil 20 tommer) og at bilen er 11 mm lavere, gir det den et enda mer sportslig uttrykk. De ytre målene er i hovedsak videreført, uten at vi foreløpig har fått alle detaljer. Den ekstra sporvidden og en lav fanger med store luftinntak gir inntrykk av at nye 911 ligger nærmere veibanen enn tidligere modell. Slanket og stivet opp Det nye karosseriet er konstruert i en kombinasjon av aluminium og stål. Det bidrar til en vesentlig del av den totale vektreduksjonen på 45 kg, samtidig som det bedrer stivheten i konstruksjonen. Aerodynamisk optimalisering, inkludert en bredere, variabel hekkspoiler, sørger for at 911 får bedre marktrykk samtidig som den opprettholder en god Cd-verdi. Førerfokus Ellers finner du klassiske Porsche-spesialiteter, som et instrumentpanel med fem runde klokker - med turtelleren i sentrum – og tenningslåsen på venstre side av rattet. Sistnevnte ble innført for å forenkle de klassiske Le Mans-startene. Det er Carrera og Carrera S som er først ute i ny drakt, og felles for begge er at de får bedre prestasjoner samtidig som forbruket er kuttet – vanligvis en selvmotsigelse, men noe vi har blitt vant til i bilindustrien de senere årene. Alle Carrera-utgaver får et snittforbruk på under literen på mila, noe som tilsvarer kutt på opp til 14 prosent. Blant faktorene er blant annet auto stopp/start og en ny 7-trinns manuell girkasse – verdens første, ifølge Porsche. Selvsagt kan du også utstyre 911 med Porsches dobbel clutch kasse, PDK. Under literen Porsche 911 Carrera har en 3,4-liters boxermotor som yter 350 hk. Med PDK girkasse har bilen et snittforbruk på 0,82 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 194 g/km. En 911 Carrera S henter ut 400 hester fra sin 3,8-liters boxermotor. Men også her er forbruket spiselig – 0,87 liter på mila, 14 prosent mindre enn forgjengeren trass i 15 ekstra hester. Begge modeller får bedre aks-tider enn forgjengerne. En 911 Carrera S med PDK gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder mens en 911 Carrera bruker 4,6 sekunder på samme øvelse. Men ifølge Porsche er det ikke bare tekniske data som er forbedret. Økt akselavstand, bredere sporvidde, lavere vekt, stivere karosseri og elektromekanisk servostyring skal sørge for enda bedre kjøreegenskaper – noe vi nok snart skal få testet ut i praksis. SE VIDEO: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |