A8 med to motorer
Fra å ha satset tungt på diesel gjennom mange år er Audi virkelig i ferd med å komme i gang med hybridiseringen av modellrekka. Q5 har fått sin hybridversjon – A6 er rett rundt hjørnet – og nå er det altså A8 som gir bensinmotoren hjelp fra en elektromotor. Audi A8 hybrid er designet som en parallell hybrid. Den firesylindrede bensinmotoren 2.0 TFSI yter 211 hk og leverer 350 Nm. Lett hybrid Bensinmotoren jobber sammen med en elektrisk motor som yter 54 hk og gir 210 Nm. Samlet effekt blir 245 hk og 450 Nm, noe som sørger for at den som velger Hybrid får omtrent samme ytelser som om de hadde gått for en sekssylindret utgave. Det betyr at Audi følger sporet til hovedkonkurrentene Audi og Mercedes ved å bruke elektromotoren først og fremst til å gi ekstra skyv, og ikke for at bilen skal kjøre lengre strekninger bare på strøm Riktignok sier Audi at A8 hybrid kan kjøre opp til 100 km/t på ren elektrisk kraft. Om man holder seg under 60 km/t er den elektriske rekkevidden tre kilometer. Forbruket er estimert til mindre enn 0,64 liter pr. mil, noe som gir et CO2-ustlipp på mindre enn 148 g/km. 0-100 km/t gjøres unna på 7,7 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t. Kompakt Den elektriske motoren er plassert rett ved bensinmotoren, foran den modifiserte 8-trinns tiptronic automatgirkassen. Lithium-ion batteriet har en vekt på 36,7 kg og er plassert i en kollisjonssikker sone ved bagasjerommet. Fordelen med dette er at man i liten grad trenger å modifisere A8 for å gjøre den til hybridbil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |