[]
[] [firmabil.no] []

Forfriskende Yaris


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Toyota lanserer tredje generasjon Yaris. Den blir et friskt pust i en jungel av småbiler. Vi har prøvekjørt Toyotas nye småbil.

Spennende design er neppe hovedårsaken til at Yaris er solgt i over to millioner eksemplarer siden lanseringen av første generasjon i 1999.

Men det kan utmerket gjerne bli et argument Toyota-forhandlerne spiller på med den nye modellen – tredje generasjon - som debuterer på bilutstillingen i Frankfurt neste måned. I alle fall håper Toyota å tiltrekke seg yngre kunder, i tillegg til å beholde sine eksisterende.

Mens de to første generasjonene hadde en design som kunne forveksles med såpestykker, er det mer stil over generasjon tre. Den har fått en lav, aggressiv front som du vil møte på flere fremtidige Toyota-modeller, med store luftinntak og lykter som bretter seg rundt hjørnene.

Slik vi vil ha det
Endringene er like dramatiske i interiøret som har fått et totalt redesignet dashbord med analoge instrumenter, plassert der de skal være – foran sjåføren. Tidligere generasjoner hadde et digitalt speedometer sentralt plassert oppå dashbordet, noe vi aldri ble dus med.

Nye Yaris er også utstyrt med nye seter som gir mer sidestøtte enn de forrige. På bilene vi kjørte var det ok justeringsmuligheter for lengde og høyde, men vi slet med å finne riktig vinkel for seteryggen siden denne justeres i hakk. Trinnløs justering via et hjul ville fungert bedre.

Mens man tidligere kun hadde mulighet for rattjustering i høyden, har nye Yaris fireveis rattjustering. Det hjelper imidlertid lite siden lengste uttrekk fortsatt medfører utstrakte armer og bøyde knær – langt fra en optimal sittestilling.

Bedre plass
Seteposisjonen er hevet, og sammen med en forlenget akselavstand gir det bedre plass i interiøret. To personer på 175 cm med normale proporsjoner sitter greit bak hverandre. Vår kollega på 197 cm hadde heller ingen problemer med å få plass bak rattet.

En brattere hekk gjør takhøyden i baksetet akseptabel, i forsetene er den rikelig. Bagasjerommet er større og mer tilgjengelig enn på utgående modell. Men man har ingen mulighet for justering av baksete i lengderetningen, eller justering av rygg.

Kvalitetsfølelsen er løftet vesentlig i nye Yaris, selv om store deler fortsatt er utført i hard plast. Toyota hevder å samarbeide tettere med underleverandører enn tidligere for å sikre jevn kvalitet.

Litt større
Nye Yaris er 10 cm lenger enn forgjengeren og akselavstanden er økt med 5 cm. Bredden er uendret (169,5 cm) mens høyden er redusert med 20mm til 151 cm.

Som i dag skal også nye Yaris leveres med tre alternative motorer – to for bensin og en for diesel.

For Norges del blir 1,0 med 68 hk inntrekkermodellen for de som stiller minimale krav til motorkraft og utstyr. Toyota Norge regner med at ca 10 prosent vil nøye seg med denne.

Derimot blir det jevnere fordeling mellom de to andre motorene – 1,33 bensin med 99 hk og 1,4 diesel med 90 hk. Mens 1,0 kun leveres med manuell 5-trinns girkasse, har disse to 6-trinns kasse som standard.

Dessuten kan de mot pristillegg utstyres med alternative girkasser – 1,33 med en såkalt CVT og 1,4 D med MMT. Førstnevnte er en trinnløs automatkasse mens sistnevnte er en automatisk styrt manuell girkasse med automatclutch.

Bybil med muligheter
Under vår første prøvekjøring av Yaris i København tilbrakte vi mest tid i en 1,33 med CVT girkasse – et alternativ Toyota Norge forventer vil utgjøre 35 % av Yaris-salget siden mange i denne kundegruppen ønsker automatgir.

Motoren er trekkvillig, og i bytrafikk er dette en velfungerende kombinasjon. Kassen føles imidlertid masete under akselerasjon i høyere hastigheter og må også ta skylden for relativt mye motorstøy i bilen.

Vi fikk ikke anledning til å kjøre denne motoren med manuell girkasse, men vil anta at dette blir en bedre kombinasjon med hensyn til motorstøy.

Vi kjørte også en liten tur med minste motor og manuell girkasse. I bytrafikk fungerer denne greit, men den tar selvsagt tid å komme opp i hastighet med en liten tresylindret motor. Den gir også et skarpere støybilde enn den firesylindrede 1,33-literen.

40 prosent av kundene vil ifølge Toyota Norges beregninger velge dieselmotoren 1,4 D-4D med manuell girkasse. Et klokt valg, takket være et solid dreiemoment gir denne motoren rask akselerasjon og er meget stillegående. Dessuten greier den seg med et lavt snittforbruk.

Fakta Yaris 1,4 D-4D

Motor:

4-syl. Turbo diesel, 1364 ccm

Effekt:

66 kW (90 hk) v/3800 o/min,
205 Nm v/1800-2800 o/min

L/B/H:

389/170/151

Akselavstand:

251,0 cm

Egenvekt:

1060 kg

Maks totalvekt:

1525 kg

Bagasjerom:

286 liter (VDA)

0-100 km/t:

10,8 sek.

Toppfart:

175 km/t

Snittforbruk:

0,39 l/mil

CO2:

103 g/km

Pris:

Ikke fastlagt, men på nivå med dagens modeller

Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Suzuki Swift, Skoda Fabia, Hyundai i20, Peugeot 207 og mange flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: