Alfa 4C rykker nærmere
Sensasjonen fra Geneve-utstillingen i mars nærmer seg produksjon. Det gjør også Alfa Romeos dobbelclutch-kasse. Mye Alfa-nytt til Frankfurt. Den praktfulle lille sportscoupeen som Alfa Romeo viste i konseptform i Geneve tidligere i år, ble en av sensasjonene der. Kompakte mål, nydelig finish i en satin-matt gammelrosa overflate og en vekt på langt under 1000 kg hørtes ganske attraktivt ut. Nå er det ganske klart at den skal i produksjon. Riktignok heter den utgaven Alfa skal ta med seg til Frankfurt også 4C Concept. Men når de i tillegg forteller at vekten er bekreftet til ca. 850 kg, at 1750 turbo-bensinmotoren yter litt over 200 hester og at ytelsesvekten blir ca. 4 kg pr hestekraft (ikke akkurat blodfattig kan man si) høres det virkelig ut som om de snakker produksjonsbil. De forteller at bilen i Frankfurt skal ha en overflate i ”fluid metal” som er betegnelsen på en ny type lakk og lakkteknikk som i enda større grad skal gjøre en karosserioverflate ”levende”. En akselavstand på 2,4 meter (omtrent som en Porsche 997 – noe av det best håndterbare i bransjen) og en lengde på ca. 4 meter høres kompakt ut. Andre Alfa nyheter i Frankfurt er for eksempel at TCT (dobbel-klutch systemet) nå er på vei ut til kundene. I Frankfurt ser vi det montert om bord på en 170 hesters Giulietta. Mens MiTo vi kunne tilby Twin-Air motoren i 85 hesters turboutgaven, og 1,3 JTD M-2 motoren, også på 85 hk. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |