[]
[] [firmabil.no] []

Raskeste Jeep noensinne


Jon Winding-Sørensen



SRT8 heter high performance-utgaven av Jeep Grand Cherokee. Den skal vises i Frankfurt.

Det er klart at når man putter en skikkelig 6,4 liters Hemi i en Jeep får man resultater. I tillegg til Jeepens tradisjonelle terreng-egenskaper bidrar selvfølgelig 470 hk og 630 Nm til prestasjoner i Gran Turismo-klassen.
 
Poenget er bare at i dette tilfellet kan man drive sin grande turismo langt inne i ødemarken. Quadra-Track og Selec-Track (som blant annet styrer den aktive dempingen og lar føreren velge mellom fem forskjellige modus) er med på å sikre det som gjør en Jeep til en Jeep.
 
Men i tillegg har vi altså et innslag av Chrysler-gruppens SRT (Street Racing Technology) aktiviteter her. I forhold til den forrige Jeep-Hemien har den nye 50 flere hester og dreiemomentet ligger 61 Nm over.
 
Det betyr blant annet at null til 160 km/t og tilbake til null gjøres unna på litt over 16 sekunder. Null til hundre klarer man på 4,8 sekunder hvis det er travelt, og den har – på tross av dimensjoner og fasong som en låve – en toppfart på mer enn 250 km/t.
 
Denne nye Jeep-modellen kommer med en mager liste over ekstra-utstyr. Her er nemlig det meste på plass fra produksjonsbåndet.
 
Brembo-bremser og en lavere profil og LED-lamper hele veien og to-ruters soltak og adaptiv cruise-kontroll og smidde 20 tommers hjul, og blind-felt monitor er bare noe av det man finner i bilen, i tillegg til at den nye konstruksjonen har gjort bilen 146 prosent stivere enn forgjengeren.
 
En rekkevidde på over 700 km kan selvfølgelig bety at den har en kjempetank, men i dette tilfellet betyr det også at til det nye modellåret er forbruket senket med 13 prosent.
 
Med en ny og entusiastisk Jeep-importør skal du ikke se bort fra at denne bilen faktisk også kan komme til Norge.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: